Dit is de kleding die jij in 2025 gaat dragen! (en waarom we dat nu al weten)
Tien jaar geleden had ik je hard uitgelachen als je me had verteld dat wijde pijpen weer in de mode zouden komen: "Dat droeg mijn moeder nog in de jaren zeventig. Dat komt echt nooit in mijn kledingkast te hangen." Toch liep ik een paar weken geleden met een volle tas de H&M uit. De aanwinst: een jeans met wijde pijpen en een scheur op de knie. Zo eentje waar heel jong en vrouwelijk Nederland nu in loopt, net als veertig jaar geleden. Toevallig is het in ieder geval niet. Jaren geleden is namelijk al voorspeld dat ik met dat kledingstuk in mijn tas de H&M uit zou lopen...
De modewereld is een groot doolhof van designers, naaipatronen, modellen en miljoenen kleuren. Het is veel meer dan alleen kleding. Mode komt namelijk niet zomaar uit de lucht vallen. Er gaat een proces aan vooraf waar wij geen idee van hebben. Vroeger was het nog redelijk overzichtelijk: een paar grote modehuizen in Parijs bepaalden wat er hot or not was en welke kleur overal te zien zou zijn. De reis van een modetrend ligt nu iets ingewikkelder…
Mode voorspellers
Ooit gehoord van ‘Trend Forecasters’? Dit zijn professionals die ‘voorspellen’ welke trends eraan zitten te komen. Ze halen inspiratie uit culturen, eten, Instagram, mensen op straat, theater en het nieuws en vertalen dit naar fashion. Duizenden designers volgen deze Trend Forecasters en ontwerpen kleding met behulp van die input. Zo ontstond er in crisisjaren bijvoorbeeld een trend van vrolijke kleuren en patronen, omdat er meer luchtigheid nodig was in die donkere tijden. Het ontstaan van een modetrend is dus vaak een reactie op iets wat er in de wereld gebeurt en wordt al jaren van tevoren bepaald.
Van inspiratie tot kledingstuk
Vervolgens gaan ontwerpers met de voorspellingen aan de slag. Inspiratie krijgen ze niet alleen van de Trend Forecasters, maar van alles en iedereen die ze tegenkomen. Van influencers op Instagram tot een gewone man of vrouw die ze tegen het lijf lopen in de trein. Niet alles wat ze ontwerpen is gelijk mode. Pas als het goed wordt opgepikt door consumenten zoals jij en ik en It Girls zoals de Kardashians, is een kledingstuk geslaagd. De briljante Meryl Streep vat het perfect samen in deze bekende scène uit de film ‘The Devil Wears Prada’:
Dit draag jij in 2025
Lidewij Edelkoort is een Trend Forecaster en niet zomaar eentje. Zo heeft ze samengewerkt met bijvoorbeeld Prada, Zara en Coca-Cola. Door onderzoek, interviews en reizen verzamelt ze ideeën en probeert ze op basis van eigen intuïtie te voorspellen welk idee een trend wordt. Ze zegt zelf dat ze 25 jaar (!) vooruit kan werken en terugkijkend op haar voorspellingen, heeft ze nog nooit een fout gemaakt. Dit zijn de ontwikkelingen in mode die ze voor de komende jaren heeft voorspeld:
Kleuren en kleren
Lidewij voorspelt dat we vooral veel functionele kleding gaan zien. Praktische kledingstukken die passen bij de verstandige keuzes die we maken. Ook romantische jurken worden hot. De jurkjes zijn high waisted en hebben veel volume. We zien om ons heen ook steeds meer natuurlijke kleurstoffen, zoals die van uien en avocado’s. Het zijn kleuren die minder verzadigd zijn in plaats van felle kleuren die we koppelen aan plastic en chemische goedjes. Die natuurlijke kleuren ga je terugzien in kleding. Ook duurzame stoffen, zoals brandnetel en algen, zullen populair worden.
Lees ook over:
Carliene (20) is zichzelf in kleur: "Kleur is het tegengeluid voor mijn donkere, depressieve periode"
Lees ook over:
Hilde (18) draagt TechWear: "Als mensen staren naar mijn legerkleding, zie ik dat als compliment"
BRON: Assem, The Guardian
Geschreven door
Daniëlle