Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Lisa (22) verwijderde haar Instagramaccount: “Ik miste het enorm”

5 november 2021 · Leestijd 5 min

Wat doe jij als je op de bank neerploft? Of als je bij een klaslokaal wacht? Of als je vriend naar de wc gaat en je op hem moet wachten? Je pakt je telefoon (duh). Lisa (22) was er klaar mee en besloot om haar telefoon niet zoveel invloed in haar leven te geven.

Lisa (22) was veel bezig met Instagram: “Elke keer als ik op de bank zat, klikte ik meteen naar Instagram. Daar kon ik wel twee uur mee vullen, wat echt belachelijk veel tijd is – terwijl het me geen energie gaf. Ik ging dat beseffen toen ik de documentaire ‘Social Dilemma’ op Netflix keek. Dit is een documentaire over de invloed van social media – hoe social media zo ontworpen is dat je lang blijft hangen en daardoor veel reclames ziet. Toen ik dat zag, dacht ik: ‘Die mensen hebben het gewoon over mij. Ik ben er constant, onbewust mee bezig’.”

Reflex

Lisa nam een rigoureus besluit: ze verwijderde haar Instagramaccount. “Ik had drie maanden lang geen Instagram, en ik miste het enorm. Vanuit emoties greep ik vaak naar social media – als ik mij eenzaam voelde, ging ik snel op Instagram zitten. Of vanuit automatisme, een soort reflex waardoor ik, zonder erbij na te denken, naar WhatsApp ging. Juist op die momenten dat ik op de bank plofte, miste ik het om even te zien waar anderen mee bezig waren. Omdat ik de verbinding met anderen miste, begon ik mensen te bellen. Om gewoon even te vragen hoe het ging."

Tien minuten

Nu heeft Lisa wel weer Instagram, maar ze hanteert een vuistregel van tien minuten om haar social media gebruik niet opnieuw uit de hand te laten lopen. “Uiteindelijk is iets nooit zwart-wit. Alcohol is niet per se slecht – het is alleen de manier waarop je ermee omgaat. Dat is hetzelfde met Instagram. Op Instagram zitten is niet slecht, maar het is wel goed om je bewust te zijn van hoe je ermee omgaat. Op mijn werk zag ik de positieve kanten van Instagram: verbinding maken met anderen, inspiratie halen uit de passie van anderen en je eigen unieke stem laten horen. Wel wil ik maximaal tien minuten met Instagram bezig zijn, of in ieder geval, dan ga ik mijzelf afvragen: ‘Bouwt het mij op? Helpt het mij verder? Of maakt het me leeg?’”

Ik wil maximaal tien minuten met Instagram bezig zijn.

Tien minuten – dat is niet veel. Waar komt deze vuistregel vandaan? “Ik ging lezen over de gevolgen van social media en screens op je hersenen en ontdekte dat social media je spanningsboog lager maakt. Op dit moment is dat maar drie seconden – als ik jouw aandacht wil pakken, moet ik dat in de eerste drie seconden doen, anders ben ik je kwijt. We zien veel social media content, daardoor verliezen we ook snel onze aandacht. Ook ontdekte ik dat het al schadelijk voor je hersenen is als je vijf minuten scrollt. Met die twee gedachtes is die tien minuten een soort regel voor mij geworden. Als ik ergens meer dan tien minuten mee bezig ben, reflecteer ik regelmatig of het mij energie of plezier heeft.” 

Social media detox

Van twee uur naar tien minuten: daarmee houd je veel tijd over. “Opeens had ik twee uur over per dag; wat wilde ik daarmee doen? Ik ging op Instagram mensen volgen die inspirerende posts hadden. Influencers met een boodschap. Met hun praktische tips hielpen ze mij om nieuwe gewoontes op te bouwen, zoals 13.000 stappen per dag gaan zetten. Of posts die mij helpen om God beter te leren kennen, of minder plastic te gebruiken.”

Jongens, ik ben er een week niet.

Ze zocht haar invulling voor haar offline leven in online content. Lisa ontdekt ook dat de influencers die ze volgt soms zeggen: ‘Jongens, ik ben er een week niet.’ “Deze mensen hebben twee miljoen volgers, maar ook zij houden af en toe een social media detox. Afstand nemen van social media is heel menselijk en gezond.”

Met vallen en opstaan 

Ook Lisa verwijderd soms weer even haar app: “Het is vallen en opstaan. Dit weekend bijvoorbeeld heb ik Instagram verwijderd om weer bewust in het moment te kunnen leven, omdat ik merkte dat ik er best wel veel mee bezig was. Dan schakel ik het dus uit.”

Een paar praktische tips van Lisa:

- Vraag jezelf af: geeft het mij energie om op Instagram, TikTok of Whatsapp te zitten, of neemt het gewoon veel tijd in beslag. Wat vind je leuk aan het scrollen door je feed of het appen met je vrienden? Wat minder leuk?
- Kijk eens naar je volgend-lijst: Wie of wat bouwt jou op? Durf mensen en accounts te ontvolgen als ze dat niet doen.
- Neem af en toe een dag(deel), weekend of week vrij van Social media. Gewoon even ontspannen en kijken hoe je dat vindt. Al die leuke posts kun je volgende week ook nog terugvinden!
- Wees lief voor jezelf. Het is helemaal niet erg om af en toe wat langer te scrollen of om iemand te volgen die je bewondert. Het gaat om jou - zorg goed voor jezelf!

Ben jij verslaafd aan je telefoon? Check het hier en lees onze tips om minder op je telefoon te zitten:

Lees dit artikel en houd dagelijks een uur extra tijd over

Lees ook over:

Lees dit artikel en houd dagelijks een uur extra tijd over

Geschreven door

Francis