Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Ik hou van… mij

29 januari 2017 · Leestijd 4 min

Het is een heerlijk komisch nummer, als je het mij vraagt met een kern van waarheid. Harry bezingt zijn liefde voor zichzelf. Soms zie ik de nekharen overeind gaan staan bij het horen van de tekst. Toch wil ik het slot van het lied er even bij halen, misschien zit er wat in.

‘’Want ik hou van jou
is niet de sleutel tot de ander
maar ik hou van mij
al klinkt het bot en slecht
want wie van zichzelf houdt
die geeft pas echt iets kostbaars
als hij ik hou van jou
tegen een ander zegt.’’
Jezelf liefhebben als sleutel tot de ander

Nee, dat kan niet! Dat is super ik-gericht en egoïstisch. Hoe kan je tot de ander doordringen door van jezelf te houden? Oke, best een leuke gedachte om rustig over na te denken, maar als ik de Bijbel erop nasla weet ik zeker dat er niets van klopt. Want Jezus zegt ons onze naaste lief te hebben… Even kijken wat Hij precies zei. Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Mattheus 22:37-39  Dit is volgens veel gelovigen de absolute kern van het evangelie, de samenvatting van alles in de wetten en profeten. Het wordt zoveel genoemd: Wij moeten God liefhebben boven alles. We moeten onze naaste liefhebben, want daaruit blijkt ook onze liefde voor God. Waarschijnlijk ben ik niet de enige die hard zijn best deed anderen lief te hebben. Als ik terugkijk heb ik de essentie hier zo lang gemist. Want je hebt je naaste lief als jezelf! Als jezelf! De sleutel tot de ander is jezelf liefhebben. Hoe meer jij van jezelf houdt, hoe meer je van anderen gaat houden. Al klinkt het bot en slecht
Is dat niet precies de moeite die wij hebben met onszelf liefhebben? Ja, iedereen heeft een uniek verhaal, dat kan je ook niet vergelijken, maar ieder uniek verhaal dat ik ken heeft het hoofdstuk ‘’jezelf leren liefhebben.’’ Iedereen moet zichzelf ontdekken, loopt tegen zichzelf, anderen of moeilijke situaties aan. En in dit column hoop ik jou een paar van Gods handvatten mee te geven. En nee, die zijn niet hetzelfde als die van Harry Jekkers. Maar Jezus en Harry zeggen over één ding hetzelfde. Om van een ander te kunnen houden moet je eerst leren om van jezelf te houden. Liefde geeft, maar heb jij ooit al iets gegeven wat je nog niet had? Ik niet, volgens mij kan het niet eens. Identiteit
Dit is het fundament voor jezelf liefhebben, dat je weet wie je bent. En wie is dat volgens de bijbel? Een paar voorbeelden wat God over jou zegt: Jij bent geliefd (1 Joh 4:10) Je bent Heilig (Heb. 10:10) Je bent krachtig (Efe. 1: 19-20) Je bent erfgenaam van Gods koninkrijk (Gal. 4:7) Je bent gezeten in de Hemelse gewesten (Efe. 2:5-6) Wat betekent dit voor jou? God zegt dat je Zijn geliefde, krachtige en heilige erfgenaam bent die met Hem in de Hemelse gewesten zit. En dat eerste, jij bent geliefd, staat bijna 200 keer in het nieuwe testament. Jezus’ liefde is een fundament van jouw identiteit. Jezelf liefhebben begint bij God kennen. God is liefde (1 Joh. 4:8) en hij leeft in jou. (1 Joh 4:12) Jezelf liefhebben is dus God binnenlaten. Door anderen als jezelf lief te hebben komt Liefde in persoon in je wonen, hoe vet?!  Bijbeltijger Arjen Veerman (20) studeert bestuurskunde. Zijn grootste droom is dat de overheid en politiek actief gaan bidden. Hij houdt veel van Jezus, familie, vrienden maar ook van jou, mooi mens!

Misschien ook wat voor jou

Volg BEAM op TikTok!

Voor video's van inspirerende jongeren die licht willen verspreiden! 💛💡