De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.
BEAM sprak Freddie over het WK & God
Leestijd: 5 minDoor Tosca van Elst
Virgil van Dijk, Cody Gakpo en de Timber-broers hebben een opvallende teamgenoot. Hij draagt geen voetbalschoenen, staat niet op het trainingsveld en heeft nog nooit een interland gespeeld. Toch spreekt hij iedere week met een groep Oranje-spelers. Maak kennis met pastor Freddie.
De Braziliaan woont tegenwoordig in Portugal, maar elke maandagavond logt hij in voor een Zoom-gesprek met een groep Nederlandse profvoetballers. Daar wordt niet gepraat over corners, tactiek of de opstelling van bondscoach Ronald Koeman. Wel over geloof, druk, stress en het leven buiten het voetbal.
‘Deze jongens hebben hun hele leven gewerkt om hier te komen’, vertelt Freddie. ‘Ze vertegenwoordigen een heel land. Dat brengt veel druk met zich mee. Wij proberen ze te helpen om de beste versie van zichzelf te kunnen zijn op en buiten het veld.’
Ik geloof dat God mij naar de voetbalwereld heeft geleid
Het begon allemaal verrassend simpel. Tijdens de coronaperiode ontmoette Freddie bij een kapper in Eindhoven toevallig PSV-spits Carlos Vinícius. Volgens Freddie voelde hij al snel dat dit geen toeval was. ‘Toen ik naar Nederland verhuisde, bleef één woord steeds terugkomen: invloed. Ik geloof dat God mij naar de voetbalwereld heeft geleid om mensen te helpen groeien.’
De twee raakten aan de praat. Niet veel later ontstonden er gebedsmomenten bij spelers thuis. Eerst zaten daar alleen Braziliaanse PSV'ers. Maar al snel sloten ook Nederlandse spelers aan. De woonkamer werd uiteindelijk te klein en de groep verhuisde naar een hotel. De spelers maakten stappen in hun carriére en vertrokken naar het buitenland. Nu is de woonkamer ingeruild voor een online Zoom-meeting.
De weergave van Instagram vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Volgens Freddie sluiten meestal zo'n tien spelers aan. Onder anderen Virgil van Dijk, Donyell Malen en de Timber-broers zouden regelmatig meedoen. De gesprekken gaan volgens hem niet over winnen of verliezen, maar over hoe je omgaat met de enorme druk die bij topvoetbal komt kijken. ‘We praten over geloof, karakter en verantwoordelijkheid’, zegt Freddie. ‘Maar ook gewoon over hoe het met iemand gaat. Soms zit een speler ergens mee. Dan moet er ruimte zijn om daarover te praten.’
De Zoom-sessies zijn bovendien niet het enige contactmoment. Freddie vertelt dat spelers hem altijd mogen bellen. ‘Als iemand ergens mee worstelt, me nodig heeft of gewoon wil praten, dan ben ik er. Blessures, stress, privéproblemen, geloofsvragen, mijn telefoon staat altijd aan voor deze jongens.’
Dat is misschien wel het opvallendste van het hele verhaal. Freddie zegt dat hij bewust niet bidt voor een overwinning. ‘Er zijn waarschijnlijk ook christenen in het andere team. Dus voor wie zou God dan moeten kiezen’, zegt hij lachend. ‘Wij bidden dat ze vrij zijn van druk. Dat ze kunnen laten zien wat ze kunnen. Dat ze de beste versie van zichzelf zijn.’
Mensen staan op en delen hun geloof zonder bang te zijn.
Volgens Freddie is er tijdens dit WK iets bijzonders gaande in de voetbalwereld. Hij ziet dat steeds meer spelers openlijk spreken over hun geloof, iets wat volgens hem jaren geleden veel minder zichtbaar was. 'We bidden al een tijdje om revival in deze ruimtes', zegt hij. 'En je ziet het gebeuren. Mensen staan op en delen hun geloof zonder bang te zijn. Ze vertellen wie ze zijn en wat ze geloven.'
Voor Freddie is dat geen toeval, maar onderdeel van iets groters. 'We leven in een tijd waarin duidelijkheid nodig is. We hebben geen tijd om te verliezen. Daarom investeren we in deze spelers, zodat zij miljoenen mensen kunnen beïnvloeden.' Verschillende pastoren bidden voor de spelersgroep. 'Zodat ze krachtig en duidelijk kunnen zijn, en hun geloof durven te delen.'
Toch blijft het voor Freddie vooral zichtbaar in kleine momenten op het veld. Zoals bij Cody Gakpo, die na een doelpunt zijn shirt omhoog deed met de tekst: "I belong to Jesus." 'Dat moment vergeet ik nooit', zegt Freddie. 'Hij wist dat hij kritiek kon krijgen, maar hij deed het toch. Voor mij was dat een teken van moed en overtuiging.'
Freddie is geboren in Brazilië en woont nu in Portugal. Toch hoeft niemand zich zorgen te maken voor wie Freddie juicht. ‘Ik steun Nederland op dit WK’, zegt hij. ‘Iedereen weet dat. Ik voel me een Nederlander. Ik heb alleen zwart haar.’
