REVIEW: Deze kerstfilms moet je écht (niet) kijken deze maand!

6 december 2023 · Leestijd 8 min

Moeilijk om een geschikte kerstfilm te kiezen tijdens deze koude decembermaand? We helpen graag! Elke BEAM-redacteur heeft een kerstfilm gekeken en vertelt jou of deze het kijken waard is. Geniet van de feestdagen en veel kijkplezier!

The Holiday (Netflix)

Twee vrouwen ruilen met elkaar van huis, omdat ze helemaal klaar zijn met hun eigen leven. De Britse Iris belandt in een luxe villa in Los Angeles en de Amerikaanse Amanda reist op haar beurt af naar Iris’ cottage in een klein dorpje in Engeland. Eenmaal op de nieuwe bestemming gaan ze soul searchen, worden ze een betere versie van zichzelf en vinden ze natuurlijk de liefde van hun leven. Ze vieren nog een grandioos oud-en-nieuw feest met elkaar en dan is het eind goed, al goed.

Ik kijk deze film elk jaar opnieuw

Daniëlle

Hoe vermakelijk vind je deze film en waarom?

Daniëlle: "Als je, net als ik, houdt van zoetsappige romcoms wordt dit je nieuwe favoriete film! Ik kijk hem elk jaar opnieuw, soms zelfs twee keer, en ik moet er altijd om huilen. Aan het einde van de rit heb je hard gelachen, een traantje weggepinkt, ben je in de kerstsfeer gekomen en heb je heel veel zin om al je geliefden een dikke knuffel te geven. Een echte feel good film dus, die voor de hele familie leuk is om te kijken. Daarnaast ook nog even dikke credits naar de filmmuziek (van de enige echt HANS ZIMMER). Dat is echt de kers op de taart!"

Over Gods liefde zal je niks leren

Daniëlle

Heeft deze film je geholpen met het beter begrijpen van het échte kerstverhaal?

Daniëlle: "Ik kan er lang of kort over praten, maar het eerlijke antwoord is: nee. De échte betekenis van kerst komt helemaal niet terug in deze film. Nergens zul je een kerk, baby Jezus of een engelenkoor vinden. Het enige wat het bijbelverhaal en ‘The Holiday’ met elkaar gemeen hebben, is dat het allebei gaat over liefde. Maar als ik heel eerlijk ben, gaan negen van de tien films over dat onderwerp. Over Gods liefde zul je in ieder geval niks leren als je deze film kijkt."

The Nativity Story (Amazon, Vudu)

De ouders van Maria zijn arm en ze wordt tegen haar zin uitgehuwelijkt aan Jozef.  Van haar ouders moet ze zich in alle opzichten gedragen als een getrouwde vrouw, maar seks hebben met Jozef mag niet. Als maagd raakt ze echter op een bovennatuurlijke manier zwanger van de Heilige Geest. Er worden gemene dingen tegen haar gezegd door mensen in het dorp. Ze wordt gepest, uitgesloten en is een schande voor haar familie.

Koning Herodes is tegelijkertijd geobsedeerd door de profetie dat een afstammeling van koning David zal opstaan als koning der Joden. Hij waarschuwt zijn soldaten om uit te kijken naar deze man. Hij weet dat drie wijzen de aanstaande koning gaan opzoeken en eren met allerlei cadeautjes. Hij vraagt hen om na afloop verslag bij hem uit te komen brengen. Maar als de wijzen Jezus in de stal in Bethlehem hebben gezien, keren ze niet bij Herodes terug. Hij wordt superboos. Hij laat daarom alle jongetjes onder de twee jaar vermoorden in Bethlehem, maar Jezus ontsnapt. Kortom: het kerstverhaal!

Confronterend om te zien wat Jezus heeft doorstaan

Merveille

Hoe vermakelijk vond je deze film en waarom?

Merveille: "Ik vond het een hele leuke film omdat hij je echt meeneemt in het kerstverhaal. Wij vieren met Kerst natuurlijk dat God ons een supergroot cadeau heeft gegeven, genaamd Jezus. Deze film laat je wel echt goed zien dat de ouders van Jezus doodnormale mensen waren en het ook niet altijd heel breed hadden. Jezus’ leven was niet altijd rozengeur en maneschijn. Voordat hij überhaupt geboren werd, wilde koning Herodes hem al vermoorden. Ik vond het een leuke film, maar ook confronterend dat Jezus dit allemaal heeft moeten doorstaan voor jou en mij. #Lovehim."

Merveille: "Jaaa zeker! Het is natuurlijk een oude, classic christelijke film. Hij vertelt goed het verhaal dat je ook in het tweede hoofdstuk van het bijbelboek Lucas kan lezen. Dus ook als je lezen niet zo leuk vindt, dan is deze film heel handig om tóch het kerstverhaal goed te begrijpen."

Falling For Christmas (Netflix)

In de dagen voorafgaand aan Kerstmis krijgt een jonge, pas verloofde rijke dochter een skiongeluk. Na het ongeluk wordt ze wakker zonder enige herinneringen en krijgt ze de diagnose geheugenverlies. De knappe eigenaar van een skihotel en zijn dochter besluiten voor haar zorgen zodat ze haar geheugen hopelijk weer terug krijgt.

Het begin was echt verschrikkelijk

Céline

Céline: "De film begon verschrikkelijk. Ik dacht echt dat ik naar een hele slechte, overdreven comedy aan het kijken was. De hoofdrolspeler is een bekende actrice (Lindsay Lohan), dus ik wilde hem daardoor wel graag door blijven kijken. De tweede helft van de film was wel heel leuk omdat het eindelijk wat serieuzer werd geacteerd. Toen was het pas echt zo’n zoetsappige kerstfilm. Daar houd ik van."

Heeft deze film je geholpen met het beter begrijpen van het échte kerstverhaal? Waarom wel/ niet?

Céline: "Zeker niet, haha. Het is een leuke comedy die mij wel heeft geholpen met het zien van de hedendaagse kerstgedachte. Maar het had weinig weg van het christelijke kerstverhaal."

The Polar Express (Netflix)

Jelte: "De Polar Express, een film die ik letterlijk kan dromen. Deze klassieker gaat over een jongen die een leeftijd heeft bereikt waarop twijfels ontstaan over de echtheid van de kerstman. ’s Nachts wordt hij plots wakker geschud door een trein (de Noordpool-expres) die naast zijn huis stopt. Het hele ding in deze film is dat deze jongen twijfelt over het bestaan van de kerstman. Door zijn ongeloof ziet of hoort hij dingen niet die andere ‘gelovige’ kinderen wél zien of horen. De jongen wordt onderweg bevriend met een betweter, een alleskunner en een heel arm jongetje. Dankzij hun geloof raakt de hoofdrolspeler geïnspireerd; zou hij dan toch zijn ware geloof terugvinden?"

Ik val regelmatig in slaap met deze filmmuziek

Jelte

Jelte: "De liedjes zijn AWESOME. Ik val minstens één keer per week in slaap op het liedje ‘When Christmas Comes To Town’. FUN FACT: de man die de stem van het jongetje inspreekt, is dezelfde als die van vier (!) andere grote rollen uit deze film, waaronder die van zijn vader en die van de kerstman zelf. Hier zijn veel theorieën over, maar de leukste vind ik: als het jochie oud wordt, kan hij worden wat hij maar wil. De toekomst ligt voor z’n voeten en op het einde leert hij om te vertrouwen op de wereld om hem heen."

Wat hij heeft met de kerstman, heb ik met God!

Jelte

Jelte: "De film zelf gaat over geloven in de kerstman zonder dat je hem kan zien; dat is natuurlijk een letterlijke kopie van hoe wij met God moeten omgaan, maar wel een beetje cliché. De conducteur in de film heeft een heel fijn karakter; dat komt omdat hij veel vragen stelt, weinig antwoorden krijgt en daar vervolgens helemaal oké mee is. Super inspirerend! Hij neemt genoeg met het gevoel en de liefde die hij krijgt van de kerstman. Ik heb dat met God."

Home Alone

De 8-jarige Kevin wordt per ongeluk alleen thuis achtergelaten wanneer zijn familie op kerstvakantie gaat naar Parijs. Wanneer hij erachter komt dat hij alleen is, geniet van alle vrijheid en zet het hele huis op stelten. Totdat inbrekers proberen binnen te komen. Op allerlei creatieve manieren probeert hij het huis te verdedigen. Zal het hem lukken? En komen hij en zijn familie nog samen met kerst?

Ik ben deze film eigenlijk wel zat

Femke

Femke: "Ik vind Home Alone echt een hele leuke feel good film. Het is vrolijk, grappig, wel een beetje voorspelbaar, maar je komt echt in de kerstsferen. Ik heb de film inmiddels al zó vaak gezien dat ik alles letterlijk kan meepraten, dus ik ben hem nu eigenlijk een beetje zat." 😢

Femke: "Home Alone heeft me het echte kerstverhaal niet beter laten begrijpen, want in de film ligt de focus vooral op samenzijn met je familie. Natuurlijk is het fijn om Kerst samen te vieren, maar dat is natuurlijk niet het belangrijkste!"

De grote BEAM-KERSTQUIZ

De grote BEAM-KERSTQUIZ

Wilke