Titia is jong, vrouw én buschauffeur: “Het is de ideale bijbaan!”
Grote kans dat je bij een buschauffeur denkt aan een knorrige, oude man met een klein beetje overgewicht. Titia (25) is dit allemaal niet, maar tóch buschauffeur!
"Autorijden heb ik altijd al leuk gevonden. Mijn ouders hebben een reisbureau en gaan vaak op reis met een bus. Mijn vader vroeg me: “Is dat niet wat voor jou, een busrijbewijs?” Met een busrijbewijs kon ik ook meehelpen met de reizen. Dat leek me wel wat!
Uiteindelijk bleek meegaan met de reizen van mijn ouders ingewikkeld in combinatie met mijn studie, maar met mijn busrijbewijs kon ik nog meer. Het rijden in een bus vond ik ontzettend leuk, zo leuk dat ik besloot dit als bijbaan in het openbaar vervoer te doen. Ik heb anderhalf jaar in Enschede gewerkt en nu werk ik alweer twee jaar in Nijmegen."
Busrijden is leuker dan autorijden
"Ik vind het leuker om in de bus te rijden dan in de auto. Met een bus heb je een hele andere rol in het verkeer, omdat je zo’n groot voertuig bent. De uitstraling die je als bus hebt zorgt ervoor dat andere weggebruikers meer rekening met je houden. Verder stuurt het in een bus heel anders dan in een auto, omdat je voor je wielen zit. Je moet veel ruimte pakken, dat is in het begin echt wel even wennen. Een hele andere ervaring dan in de auto of op de fiets dus!"
Ernstige ongelukken
"Als buschauffeur heb je veel verantwoordelijkheid. Het gaat niet altijd foutloos, maar gelukkig heb ik nog nooit ernstige ongelukken meegemaakt. Natuurlijk maak ik af en toe een foutje, maar dit wordt altijd weer goed opgelost. Mensen schatten nog wel eens in dat een bus niet zo hard rijdt, maar als ik op snelheid ben, moet ik juist veel harder remmen dan een auto. Alertheid is enorm belangrijk in deze baan!"
Weinig studenten doen dit als bijbaan
"Veel mensen reageren erg enthousiast maar ook verbaasd als ze horen dat ik buschauffeur in het ov ben. ‘Wat leuk dat je dit doet!’ hoor ik vaak. Ik ben blij met deze ideale bijbaan. Het is heel flexibel omdat ik mijn eigen rooster door kan geven. Hiernaast is het gezellig omdat er vaak mensen een praatje met je maken. Er zijn niet veel studenten die dit werk doen. Dit komt omdat je een busrijbewijs nodig hebt en dat is nogal een investering voor een bijbaan. Jammer dat dit zo’n drempel is, want ik denk dat veel andere studenten dit echt een leuke bijbaan zouden vinden."
Drankje te veel
"Het leukste moment om te rijden was tijdens de Nijmeegse Vierdaagse. Tijdens de Vierdaagse is er altijd een feestsfeer in Nijmegen en dat is hartstikke gezellig. Laat in de avond krijg je eerst de feestgangers, die vaak net een drankje te veel op hebben en in slaap sukkelen in de bus. Om een uur of 3 zijn de eerste wandelaars al op, die op tijd bij de start moeten staan. Na deze dagen was ik wel helemaal gesloopt, nachtdiensten hakken er goed in. Maar een feestje was het zeker!
Tijdens de staking van het ov heb ik ook niet gewerkt. Veel buschauffeurs protesteerden omdat ze te weinig pauzes kregen. Zelf heb ik er niet echt last van, omdat ik maar twee dagen per week werk. Ik kan wel begrijpen dat het anders is als je fulltime in de bus rijdt. Ook denk ik dat het meer impact heeft als je ouder bent."
Ik ben een mens, geen apparaat
"Gelukkig heb ik nog nooit fysiek of verbaal geweld meegemaakt. Mensen zijn wel eens ontevreden over de prijs van hun kaartje, maar daar blijft het bij. Ik vind het altijd fijn als reizigers me groeten en ook weer afscheid nemen. Ik hoef niet gelijk met iedereen een uitgebreid gesprek hoor, het mag altijd maar dat hoeft niet. Behandel de buschauffeur in ieder geval als persoon in plaats van machine!"
Geschreven door
Inge