Recensie van Just Mercy | "Een waargebeurd verhaal over racisme"

16 januari 2020 · Leestijd 4 min

“Ben je al in het 'To kill a mockingbird' museum geweest? Echt een mijlpaal voor de burgerrechtenbeweging.” Terwijl hij het zegt, zet de openbaar aanklager een streep door de aanvraag van een onterecht ter dood veroordeelde zwarte man. Eén onbetrouwbare getuigenis was genoeg voor een veroordeling. Toch wil de aanklager de zaak niet opnieuw openen. Te veel gedoe. Dat het boek waar hij zo’n fan van is zich voor zijn ogen afspeelt, ziet hij niet. Dat hijzelf de schurk van het verhaal is, heeft hij al helemaal niet door.

Dit moment is de vierde keer in korte tijd dat Just Mercy naar To kill a mockingbird verwijst. De parallellen zijn zo duidelijk, dat het zowel komisch als frustrerend is. Ziet dan niemand dat het bewonderen van een boek over gerechtigheid geen klap uitmaakt, wanneer je niets doet als je onrecht ziet?

To kill a mockingbird vs. Just Mercy

Eerst even een kort lesje Engels voor iedereen die denkt dat To kill a mockingbird een vervolg is op The hunger games. Dit wereldberoemde boek is geschreven in 1960 door Harper Lee. Het gaat over advocaat Atticus Finch die een zwarte man verdedigt die onterecht wordt beschuldigd van verkrachting. De hele stad is ervan overtuigd dat hij de dader is, ook al is het bewijsmateriaal onbetrouwbaar. Omdat Finch zich volledig inzet voor gerechtigheid, worden hij en zijn gezin bedreigd en zelfs aangevallen.

Nu Just Mercy: De film speelt eind jaren tachtig in Amerika. Het gaat over advocaat Bryan Stevenson die een zwarte man verdedigt die onterecht wordt beschuldigd van moord. De hele stad is ervan overtuigd dat hij de dader is, ook al is het bewijsmateriaal onbetrouwbaar. Omdat Stevenson zich volledig inzet voor gerechtigheid, worden hij en zijn omgeving bedreigd en zelfs aangevallen.

Just Mercy is waargebeurd.

Precies, de twee verhalen lijken sterk op elkaar en de film maakt daar geen geheim van. Maar verschillen zijn er ook. To kill a mockingbird is verzonnen. Just Mercy is waargebeurd. Atticus Finch verliest de zaak uiteindelijk. Als Stevenson dat doet, belandt echt een onschuldige man op de elektrische stoel.

Racistische rechters

Stevenson wordt in de film gespeeld door alleskunner Michael B. Jordan. Na zijn studie besluit hij zich in te zetten voor ter dood veroordeelde gevangenen. Het is slecht betaald werk met vrijwel geen kans op succes. Dat niemand voor deze groep op wil komen, is precies de reden waarom Bryan zich geroepen voelt. Zo ontdekt hij de zaak van Walter McMillian (Jamie Foxx). De veroordeling rammelt aan alle kanten. Zo erg zelfs, dat ik normaal gesproken zou klagen dat het verhaal ongeloofwaardig is.

Als je een paar rechtbankdrama’s hebt gezien, kan je vrijwel het hele verloop van de film invullen.

Zijn pogingen om te helpen leveren Bryan heel wat tegenstand op. Zo sturen openlijke racisten hem doodsbedreigingen, maar nog schokkender is hoe racisme het hele rechtssysteem doordrenkt. Zwarte verdachten krijgen slechte advocaten, hun rechten worden genegeerd en er wordt zelfs bewijsmateriaal verzonnen. Stevenson zelf krijgt te maken met hevige tegenwerking en vernederende fouilleringen door cipiers. De meest beangstigende doodsbedreiging komt zelfs van twee agenten.

Het grootste probleem van Just Mercy is dat de film heel veilig en standaard is. Als je een paar rechtbankdrama’s hebt gezien, kan je vrijwel het hele verloop van de film invullen. Toch ging ik op in het verhaal. Dat is vrijwel helemaal te danken aan de geweldige cast die de personages echt tot leven weten te brengen.

Just Mercy laat zien hoe hardnekkig het racisme in de rechtspraak is. Zelfs jaren na To kill a mockingbird. Tegelijkertijd is het niet een deprimerende, maar een inspirerende en hoopgevende boodschap die blijft hangen. Namelijk dat er nog steeds mensen zijn die zich hiertegen verzetten. Ondanks alle tegenslagen. Het indrukwekkende verhaal wordt helaas vrij rechttoe, rechtaan vertelt. Dat het toch na de aftiteling blijft hangen, is te danken aan de uitstekende acteurs.

Kijkwijzer

De film heeft eén executiescène waarvan je vrijwel niets ziet. Toch is het een heftige scène die vooral emotioneel zwaar is.

Just Mercy draait vanaf vandaag, 16 januari, in de bioscoop