Ga naar submenu Ga naar zoekveld

EXAMENS: 5 tips om zonder stress je examens in te gaan

2 mei 2022 · Leestijd 4 min

Het is puffen, zweten en zwoegen. Je hoofd loopt over met kernzinnen, aardplaten en de kenmerkende aspecten die je bijna kunt dromen. De meest angstaanjagende tijd voor middelbare scholieren is weer aangebroken, en dat betekent: examenstress. Báh! Als je er alleen al aan denkt, voel je de spanning of raak je in paniek, don’t worry! Wij hebben speciaal voor jou superhandige tips op een rijtje gezet die je hopelijk wat meer rust geven.

1. Zorg voor een goed slaapritme

Ga op tijd naar bed! Probeer acht uur per nacht te slapen. Als je uitgerust bent, werken je hersenen een stuk beter. Goed slapen helpt je hersenen om beter te werken. Je kan daarnaast ook veel beter nadenken als je uitgerust bent. Oh, en zeg ’s avonds maar even gedag tegen Tik Tok of Netflix. Uit een onderzoek van het RIVM blijkt namelijk dat jongeren meer slaapklachten hebben als ze op een beeldscherm kijken voordat ze gaan slapen. Ze vallen later in slaap vallen, worden ’s nachts wakker en slapen korter. Niet echt handig nu jij overdag juist moet strijden voor die examens!

2. Neem genoeg pauze 

Ik kan je nu al vertellen: 24/7 leren is zinloos. Been there, done that. Het is logisch dat je geneigd bent urenlang door te gaan en zoveel mogelijk kennis te stampen. Toch is dit helemaal niet handig: je hersenen nemen namelijk op een gegeven moment geen nieuwe kennis meer op. Het is daarom veel belangrijker om genoeg pauzes te nemen. Houd rekening met je concentratieduur, maak een schema voor jezelf met genoeg pauzes en stop op tijd met leren! Maak ook ruimte voor ontspanning: luister muziek, ga een rondje lopen of kijk een aflevering van je favoriete serie.

3. Maak gebruik van samenvattingen

Misschien een beetje cliché, maar toch wel echt key voor weinig stress. Samenvattingen zorgen ervoor dat je de examenstof zo snel mogelijk leert. Zo word je niet overspoeld door dikke studieboeken en lange lappen tekst. Je kunt alle samenvattingen zelf maken, maar je kunt ook afspreken met anderen om allemaal een ander vak samen te vatten! Zo ben jij niet eindeloos bezig met samenvatten, en help je ook nog eens de ander.

4. Probeer deze eet-tips

Bananen, noten, kauwgom of pepermunt: ze helpen je allemaal door je examenstress heen. Je zult wel denken, hoe dan? In al dit eten zitten stofjes die helpen bij je alertheid, concentratie en motivatie. Als je kijkt naar drinken, worden energiedrankjes juist sterk afgeraden! Je denkt misschien dat ze dé oplossing zijn voor je studeersessies, maar dit is niet helemaal waar. Voor een half uurtje voel je je lekker, maar daarna komt de dip. En die wil je juist ontwijken tijdens het studeren! Drink liever thee, dit helpt je ontspannen.

5. Wees niet bang voor de zenuwen en haal diep adem

Hey jij daar, je bent supergoed bezig examentopper! Het is helemaal oké om zenuwachtig te zijn en spanning te voelen voor je examens! Als je zenuwen voelt, laat ze er dan zijn en wees er niet bang voor. Je bent zeker niet de enige in die examenzaal die zenuwachtig is. Adem even diep in en adem langzaam uit als je in paniek raakt. Focus je op je ademhaling en denk even niet aan die lastige formule of dat feitje dat je er maar niet ingestampt krijgt. Je zult merken dat je hoofd rustiger wordt zodra je hart ook rustig is. Binnenkort ga jij die examens gewoon knallen. SUCCES!

BRON: EXAMENOVERZICHT 

GASTCOLUMN: Stretchen en examenstressen

Lees ook over:

GASTCOLUMN: Stretchen en examenstressen

Geschreven door

Tirza

Misschien ook wat voor jou