Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Deze Bijbelse personages zijn een emotioneel wrak

27 augustus 2017 · Leestijd 3 min

Heb je soms het gevoel dat jij de enige bent die weleens keihard wil janken, schreeuwen of krijsen? Echt niet, het gebeurt de meesten. Ook de Bijbelse personages konden er wat van!

Jeremia

Heb je weleens van het werkwoord ‘jeremiëren’ gehoord? Het woord, dat jammeren betekent, komt rechtstreeks van Jeremia die de klaagliederen (!) schreef. Hij schrijft dat het soms voelt alsof hij nooit meer gelukkig zal worden (“Mijn ogen vloeien van tranen, zonder, rust, zonder ophouden”). Alsof iedereen, zelfs God, hem verlaten heeft (Al schreeuw ik en roep ik om hulp, hij wil mijn gebed niet horen”). Hartstikke depressief dus. Toch weigert hij de hoop op te geven. Hij blijft bidden. Heb jij ook weleens dat je je ellendig voelt? Spreek het uit, blijf bidden en houd hoop. Het kan maar zo zijn dat dat al een beetje oplucht. Petrus
Over één van de twaalf apostelen van Jezus, Petrus, wordt verteld: “Hij ging naar buiten en huilde bitter.” Petrus speelde een belangrijke rol in het leven van Jezus. Zo probeerde hij de arrestatie van Jezus te verhinderen. Tijdens het laatste avondmaal wordt hij door Jezus gewaarschuwd: "Vannacht voor de haan kraait zul je mij drie keer verloochenen." Als hij de haan hoort kraaien en beseft dat de Heer gelijk had, gaat hij naar buiten en laat hij zijn tranen rijkelijk vloeien. Het leert ons de les: wees eerlijk, want leugens kunnen niet alleen anderen, maar ook jezelf pijn doen.  Kaïn
Het eerste kind van Adam en Eva was Kaïn. Later kregen ze nog een zoon: Abel. Beide broers brachten een offer aan God, maar God merkte alleen het offer van Abel op en had geen oog voor het offer van Kaïn. Kaïn was witheet van woede, pakt een steen en sloeg zijn hersenpan in tot zijn broer morsdood was. Dat vond God zo erg, dat hij hem vervloekte. De Bijbel vertelt niet of hij huilde of niet, maar het is duidelijk dat hij last had van jaloezie, om over zijn boosheid nog maar niet te spreken. En ook al is dat een heel menselijk gevoel, het was beter geweest als hij zich hierdoor niet had laten leiden. Maria
Nadat Jezus was gekruisigd was Maria Magdalena ontroostbaar. “Maria stond nog bij het graf en huilde. Huilend boog ze zich naar het graf en daar zag te twee engelen in witte kleren zitten.” De engelen vragen haar waarom ze huilt. Maria vertelt dat ze hem hebben weggehaald en dat ze niet weet waar hij is neergelegd. Daarna verschijnt Jezus aan haar. Als ze doorheeft dat hij het is, zegt Jezus dat ze niet aan hem vast moet houden en dat ze aan zijn broeder en zusters moet zeggen dat hij opstijgt naar God.” Zelf ben je vast ook wel eens iemand verloren. Dat doet pijn en die pijn mag er zijn. Toch is het inspirerend om te zien dat Maria die pijn uiteindelijk toch probeert los te laten. Welk emotioneel Bijbelverhaal maakte het meeste indruk op jou? Laat het ons weten door een mailtje te sturen naar beamredactie@eo.nl of door een WhatsAppje te sturen naar 0683673700 (stuur even BEAM AAN als je onze berichtjes standaard wilt ontvangen).

Geschreven door

Anna Neeltje

Misschien ook wat voor jou

Volg BEAM op TikTok!

Voor video's van inspirerende jongeren die licht willen verspreiden! 💛💡