10 november 2020

STAPPENPLAN: Zo ga je om met depressie bij jezelf of een ander

Heb jij sombere gedachtes of vertelt een vriend of vriendin je weleens over die van hem of haar? 1 Op de 5 Nederlanders krijgt in het leven te maken met depressie. Dit stappenplan helpt jou om met depressieve gedachtes om te gaan of om de persoon naast wie je staat te helpen.

STAP 1: PRAAT ER (ANONIEM) OVER

Dat kan op onder andere deze manieren:

Chris

Chris is een organisatie die kinderen en jongeren met hun problemen willen helpen. In hun naam zie je terug dat ze een christelijke identiteit hebben. Het lijkt misschien alsog je alleen contact op kan nemen als je een groot probleem hebt. Dat is niet zo. Je mag ook bellen als je iets wilt vertellen over je dag op school of als je wilt praten over iets leuks wat je hebt gemaakt. Of misschien wil je wel iets vragen wat je al heel lang wil weten? Iedereen is welkom bij Chris. Ze willen graag naar je luisteren. Voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar kan je hier chatten of mailen met Chris, alles is anoniem.

Grip op je dip

Op de website Grip Op Je Dip kunnen jongeren van 16 tot 25 jaar een diptest doen. Je krijgt dan een lijst uitspraken te zien met betrekking op hoe je je de afgelopen 7 dagen hebt gevoeld. Ook is er informatie en zijn er tips te vinden hoe je om kan gaan als het voelt alsof je in een dip zit. De stichting Gripopjedip is opgericht door het Trimbos-instituut en drie instellingen voor geestelijke gezondheidszorg.

Hey, het is oké

Heyhetisoke.nl is een campagnewebsite van de overheid. Er is hier van alles te vinden zoals tips, ervaringsverhalen en waar hulp te vinden is. Nu door de coronacrisis eenzaamheid meer dan ooit een ding is, worden hier tips over gegeven en informatie over gedeeld.

113.nl

Denk je na over de dood of zelfmoord? Je kan anoniem en gratis bellen of chatten met 113.nl. Ook kan je hier terecht als je niet zelf die gedachtes hebt, maar je zorgen maakt over iemand anders.  wanneer je ook gedachten aan de dood/ zelfmoord hebt. Er is (als je dit interessant vindt) voor iedereen boven de 18 jaar een online training beschikbaar waar je leert hoe je mensen die denken aan zelfdoding het best kan helpen. Een leuke, interactieve training waar je veel van leert.

Officiële hulpverlening

Jouw huisarts is en blijft de plek waar je het eerst naartoe moet als je officiële hulpverlening wil. Het kan als een drempel voelen, maar doe dit vooral, liever te vroeg dan heel laat. Zoek je specifiek christelijke hulpverlening? Ga eerst naar je huisarts en check daarna deze site eens: www.ikzoekchristelijkehulp.nl

 

STAP 2: GA NAAR BUITEN

Als je last hebt van een winterdepressie is het goed voor je om veel naar buiten te gaan, zeker aan het begin van de dag want het licht is dan anders qua samenstelling. Het felle licht aan het begin van de dag heeft een positieve werking op je hersenen.

Weet je niet wat je buiten kan doen? Luister een leuke podcast of muziek. BEAM maakt podcasts en stelt lijsten met christelijke muziek samen, dus je kunt altijd daar beginnen!

 

STAP 3: BEWEEG VOLDOENDE

Als je lichamelijk actief bent, heeft dit aantoonbaar effect op hoe je je voelt. Voldoende lichaamsbeweging houdt je niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk in conditie. Je verstand werkt beter én je voelt je beter. Als je twee vliegen in één klap wilt slaan, ga lekker buiten (stap 2) sporten!

 

STAP 4: RITME & REGELMAAT

Juist als je veel thuis bent of thuis werkt is het belangrijk om ritme en regelmaat aan te houden. Het is bijvoorbeeld wetenschappelijk bewezen dat je je gedurende de dag beter voelt als je 's ochtends simpelweg je bed opmaakt. Bouw ook af en toe verwenmomentjes in voor jezelf en gun jezelf iets extra's.

 

STAP 5: VERDRAAG JEZELF

Stel niet te hoge eisen aan jezelf. Soms voel je je nou eenmaal slechter dan andere dagen, weken of maanden. Probeer jezelf te verdragen en te accepteren. Een depressie of depressieve gevoelens zijn geen onzin. Behandel jezelf dan ook niet zo.
 

Bekijk hier de BEAM Kerkdienst over depressie:

 

Dit artikel is tot stand gekomen met de hulp van Alise Vleesenbeek van Stichting Chris en Voorkom! en Annelies Peekstok - van Pelt van De Hoop

Lees meer

Volg ons