Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
21 april 2018

"Hindoes wilden ons met stokken in elkaar slaan"

Jeson (23) wordt geboren in India als zoon van een dominee, maar wil niks van het geloof weten. Als hij het leven niet meer ziet zitten en eruit wil stappen, gebeurt er iets bijzonders…

“Ik werd geboren in India en grootgebracht met het geloof: mijn opa was zendeling, mijn vader dominee. Zelf wilde ik als tiener niks van God weten. Ik stopte met school, koos mijn eigen weg, verliet mijn familie, ging op mezelf wonen en ging werken. Ik stopte met bidden en Bijbellezen. Mijn vader was er heel boos over, maar ik was koppig.”

“Op een dag verliet mijn vriendin me zomaar, zonder reden. Daarna verloor ik mijn baan en vervolgens ook mijn vrienden. Ik kon niet meer helder nadenken en was depressief. Mijn leven was een chaos. Ik wilde opgeven en zocht op hoe je zelfmoord kan plegen zonder pijn. Ik prikte een datum. De avond ervoor zei ik voor het slapengaan: ‘Sorry God’. In India hebben we geen ramen en deuren zoals in Nederland, iedereen kan zomaar binnenlopen. Toen ik sliep, kwam mijn vader – waar ik dus al heel lang geen contact mee had – naast me liggen en sloeg zijn arm om me heen.”

 

In elkaar geslagen

“Op dat moment voelde ik zoveel troost in mijn hart. Ik herinnerde mij de verhalen van mijn opa en mijn vader, die zijn geschopt en in elkaar geslagen om hun geloof, maar ondanks dat heel veel wonderen meemaakten en kerken stichtten. God had een plan met hun en ook met mij. Die nacht besefte ik: de dingen die ik doe bepalen mij niet, maar wat Jezus voor mij heeft gedaan, bepaalt wie ik ben. Ik voelde zoveel vreugde. Na een paar dagen vertelde ik mijn vader dat ik met hem wilde werken. Ik was twintig jaar.”

“In reisde samen met mijn vader langs kerken in de staat Orissa, een staat in India waar veel vervolging is. We trokken naar afgelegen plekken en bezochten pastoors die mijn vader had getraind, om hen te bemoedigen. Ik houd van zingen en mijn vader is goed in trucjes. We gingen de straat op, begonnen te zingen of trucjes te doen en aan de hand daarvan vertelden we over Jezus. Natuurlijk was dat gevaarlijk, maar we kozen plekken om te evangeliseren nadat we ervoor hadden gebeden.”

Wonderen

“Ik heb zoveel wonderen zien gebeuren. Er kwam een keer een groep hindoes op ons af die mijn vader met stokken wilden slaan. Ze zeiden: Als God jouw God is, laat hem dan zien?! Mijn vader stond daar gewoon, opende de Bijbel en las voor uit Matteüs 5:8: ‘Gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien’. Mijn vader was vol van de heilige Geest. Eén voor één werden ze bang en dropen ze af.”

“Ik vroeg God vaak waar hij wilde dat ik heenging. Ik voelde dat ik naar Amsterdam moest, maar daar wilde ik niet heen, want mijn zus had daar al een Discipelschap Training School gedaan. Twee jaar later gaf ik toch toe. Het was tijd om uit de boot te stappen. Maar ik had geen geld en was eigenlijk te laat met opgeven. Tijdens een reis met mijn vader liet hij me een afgelegen vallei zien. Hij zei dat ik moest knielen en mijn ogen moest sluiten. Mijn vader is gek, dacht ik. Hij zei: ‘Aan de voeten van Jezus kun je alles vinden’.”

Geld via Instagram

“Het was bizar maar waar: een Instagram-vriend begon tegen me te chatten. Ze zij dat ze me wilde zegenen en maakte een geldbedrag naar me over. Een vriend van mijn vader wilde een vliegticket voor me kopen. Mijn visum, waar ik al te laat voor was, kreeg ik toch op tijd binnen. Het was rond, ik kon naar Amsterdam.”

“Toen ik in Nederland aankwam, merkte ik: dit is een hele grote stap uit mijn comfortzone. De cultuurshock was supergroot. Mijn Engels was slecht en het duurde heel lang om te leren. Mijn eerste week was heel moeilijk en ik huilde elke dag. Het weer was super slecht, ik kon mijn bed niet uitkomen vanwege de kou en miste daardoor steeds het ontbijt. Nederlanders zijn in vergelijking met India heel direct. In onze cultuur sla je niks af want dat is onbeleefd, hier zeg je gewoon ‘nee’ als je iets niet wil. Ik heb geleerd om eerlijk te zijn. Laat je ja ja zijn en je nee nee, net als in de Bijbel. The truth might hurt you, but it won’t kill you.”

Voor God leven

“Met mijn DTS ben ik nu in Israël, daarna ga ik naar Georgië. Ik wil voor God leven, overal zijn goede nieuws brengen. Ik heb geen plannen en wil alles aanpakken wat er op mijn pad komt. Natuurlijk zal mijn familie me missen. Ik ben de oudste thuis en regelde veel. Maar mijn vader zei: ‘Zoon, ik zend je uit voor de glorie van God, waar dat ook is’. Ik zie wel waar God me brengt!”  

Wanneer je cookies in de categorie Overig accepteert vind je hier NPO Selected.

Volg ons