Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
28 augustus 2017 Reageer

Eerste Hulp Bij Plannen

Sporten, leren, huiswerk maken. De scholen zijn weer (bijna) begonnen, dus je moet helaaas weer in het gareel! Zeg maar vaarwel tegen schoolontwijkend gedrag. Nu niet meteen in de stress schieten: BEAM helpt je een handje op weg met een stappenplan.

STAP 1 LIJST
Maak een lijst met dingen die je moet doen, zo kan je nooit meer iets vergeten (en je ook niet met een “Maar het écht zo!” bij je leraar hoeft aan te komen) te doen of te maken. Zet achter de taak hoeveel tijd je verwacht dat deze in beslag neemt.

STAP 2 PLANNING
Nu je een lijst hebt met taken waarvan je ongeveer weet hoe lang je er mee bezig bent, kun je een planning maken. Zorg dat je een dag van tevoren al klaar bent. Die extra dag hoef je natuurlijk alleen te gebruiken als je die nodig hebt. Is dat niet nodig? Hallo Netflix! (En vaarwel last minute stress.)

STAP 3 VERDELEN
Je kunt beter elke dag eventjes bezig zijn, dan sommige dagen niks doen en andere dagen uren achter elkaar blokken. Maak een realistische planning en verdeel je taken. Het is zonde als je een hele ambitieuze planning maakt die van tevoren al gedoemd is te mislukken. Als je goede voornemen faalt, zorgt dat alleen maar voor frustratie.

STAP 4 SMARTPHONE
Het is een ingewikkelde opdracht, maar leg je smartphone aan de kant en – als je je laptop nodig hebt – klik alle onnodige tabbladen weg. Als je continu afgeleid wordt, doe je veel langer over die ene taak dan nodig. En hoe eerder je klaar bent, hoe eerder je (zonder schuldgevoel) weer andere dingen kunt gaan doen, toch?

STAP 5 BIJHOUDEN
Houd je huiswerk netjes bij. Je hoeft niet de braafste van de klas te zijn, maar het is wel fijn dat je straks minder tijd hoeft te investeren in het leren van je toets. De lesstof komt je immers niet geheel onbekend voor. 

STAP 6 DOEL
Bedenk je regelmatig wat je wil en waarom. Of dat nou: “Ik wil een acht halen, zodat ik mijn cijfer op kan halen” of “Ik ga een rondje hardlopen, want dat is gezond” is. Als je je doel uit het oog verliest, verlies je ook je motivatie. Zonde, want juist die motivatie heb je hard nodig! 

STAP 7 RUST
Houd ten slotte een dag van de week vrij (de zondag?). Ontspanning is belangrijk en met een uitgerust hoofd en lijf begin je veel frisser aan de nieuwe week.

SUCCES!

Reacties

Wanneer je cookies in de categorie Overig accepteert vind je hier NPO Selected.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden