Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
19 december 2016

Column: God, ik mis U

Een lege bladzijde. Ik bekeek mijn notitieboekje van twee jaar geleden. Elke bladzijde was vol met Bijbelteksten, gebeden of tekeningetjes. Behalve deze bladzij. Hij was wit. Onderaan was slordig geschreven ‘God ik mis u’.

Ik vloog in gedachten terug naar het moment van schrijven. Ik weet het nog precies. Aan het water, in de vroege ochtend. Het enige wat ik kon bidden was deze zin.
Toen ik het laatst terug vond, werd ik er stil van. Een vriend die bij me zat ook. Hij herkende het, zei hij. Wat kan het soms voelen alsof God offline is. Alsof hij je gister nog appte maar het vandaag bij één vinkje blijft. Alsof Hij je negeert. Je doet zo je best, je stuurt van alles… het blijft stil.

Maar dan heb je God. Op dit moment zal het moeilijk te geloven zijn. Maar echt, neem het van me aan… God mist jou niet. God heeft namelijk geen reden om jou te missen. Hij kijkt namelijk elke dag naar je profielfoto. Hij checkt je status dagelijks. Meer nog, Hij kijkt naar jou elke minuut. Als ik nu terugdenk aan de afgelopen 2 jaar kan ik geen moment bedenken zonder God. Achteraf gezien was God heel dicht bij me.

Hoe ver weg ook jij van God bent, Hij is het niet van jou. En terwijl Hij nu offline lijkt, voelt het mega eenzaam. Blijf daarom appen: blijf bidden, blijf schreeuwen, blijf schrijven. Weetje, eigenlijk horen er wel twee vinkjes te staan. Alleen is jouw wifi even minder. God heeft allang geantwoord en die krijg je zeker weten binnen. Alleen kan je ze nog niet zien. Toen ik dit besefte, werd het echt geloven. Blindelings vertrouwen, noemde iemand het vandaag nog. Dan app je Hem in het vertrouwen dat zijn wifi wel goed is.

Het cliché verhaal werd werkelijkheid voor mij: Juist toen ik God miste, werd mijn geloof sterker. In het halfjaar erna heeft God mij laten zien dat geloven niet afhangt van mijn gevoel. En dat ik Hem soms best kan missen. Dat is niet erg. God is altijd online met de beste wifi-verbinding. Dus kom maar met je appjes, gebeden, liedjes of wat dan ook. God wacht er vol liefde op.

Anne (18) is een fanatieke fan van de Bijbel maar vooral van Jezus en de mensen om haar heen. Volgend jaar wil ze de wijde wereld in, waar een notitieboekje, Bijbel en pen genoeg zal zijn. En haar knuffel natuurlijk.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden