Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
24 augustus 2016 Reageer

Dit moet je herkennen als je 16 of 17 jaar bent

Je bent rond de 16, 17 jaar, geboren in een wereld waar internet net zo vanzelfsprekend is als water uit de kraan en jouw smartphone is de afstandsbediening van jouw leven. Wat doe je? Wat drijft je? Wat is je toekomstbeeld? Nou, dit ongeveer.

Onderzoeksbureau Beautiful Lives deed uitgebreid onderzoek naar de levenshouding van ‘Generation Swipe’ (de 16- en 17-jarigen van nu). Deze 7 ‘eigenschappen’ van ‘Swipers; kwamen ze tegen: 

#1 – ‘Yolo’ = uit
Nee, ‘You Only Live Once’ was het motto van de generatie hiervoor. Waar ‘generatie Z’ nog ‘yolo’ door het leven ging, is de houding van Swipers anders. Geen torenhoge schulden, wilde feesten, drank en drugs (wel liedjes erover), maar serieus werken aan je toekomst. Je moet al jong zelfstandig zijn en gaat daar dan ook voor. De druk op Swipers is groot: je moet presteren op school, op het sportveld, in de muziekschool, hebt maar vier jaar om af te studeren en dan ook nog op eigen kosten. Een vervolgopleiding kun je alleen volgen als je het écht, écht graag wil. Jij hebt niet de toekomst, maar de toekomst heeft jou.

#2 – Grote wereld = kleine wereld
Bankencrisis, economische crisis, klimaatverandering, vluchtelingencrisis, oorlogen en aanslagen: het is voor jou als ‘connected wereldburger’ aan de orde van de dag. Je groeit op in een wereld vol dreiging en ellende en krijgt daar al je hele leven veel van mee. Je gaat er trouwens niet onder gebukt: het hoort gewoon bij het leven, vind jij. Toch wapen jij je tegen die ‘grote, boze wereld’. Door je eigen wereld klein en overzichtelijk te houden. Je vindt familie belangrijk, ook opa’s en oma’s, en je hebt vrienden die je al je hele leven kent.

#3 – Privacy = geen ding
Dat je ouders meekijken met je bankzaken, de overheid ziet wat je doet, bedrijven weten wat je leuk vindt? Dat vinden Swipers niet meer dan logisch, want ze weten niet beter. In sommige gevallen vinden ze het zelfs wel fijn dat er wordt meegekeken.

#4 – Smartphone = alles
Je telefoon is altijd in de buurt. Het is alles wat andere digitale apparaten ook kunnen, maar het belangrijkste is om contact te onderhouden met (digitale) vrienden en bij te blijven op social media. Alles wat je doet of volgt draagt bij aan je digitale imago, dus het moet er wel goed uitzien. Want als je straks solliciteert bij die grotemensenbaan, maakt dat wat je op social media hebt gegooid onderdeel uit van je cv. Dat je altijd online bent is onzin. ’s Nachts gaat je telefoon op stil en ook tijdens het werken stop je je grote vriend weg. En op school? Uhm, bij hoge uitzondering. Alleen als de leraar écht iets te melden heeft.

# 5 – Leren = zoeken
Naar school gaan is een noodzakelijk kwaad, dus met school wil je zo effectief mogelijk omgaan. Je gebruikt een paar handige apps om zo effectief mogelijk te leren. Probleempje: doordat je je nog wel eens verliest in hoe je zo goed mogelijk kunt leren, schiet het ‘wat’ er nog wel eens bij in. Je weet vaak wel waar je een antwoord kunt vinden, maar of de informatie ook is geland in je grijze massa? Dat wordt vooral bij toetsen soms pijnlijk duidelijk.

#6 – Echt verhaal = goed
Je weet maar al te goed hoe je de realiteit wat mooier presenteert dan ie is, maar verwacht wel van merken dat ze eerlijke en echt zijn. Producten en merken worden pas serieus genomen als ze een goed verhaal hebben, dat klopt. Reclames of verhalen zonder fundament worden (online) keihard ontmaskerd en onderuit gehaald.

#7 – Gezond = in
Je wordt van alle kanten overspoeld met gezonde recepten, workouts, blogs en vlogs over het belang van gezond leven. Het beeld dat je elke avond gamend of chips etend op de bank hangt? Klopt niks van. Gezond eten en sporten = in.

Herken jij jezelf? Waarin wel en waarin niet?

Bronnen: Beautiful Lives, Frankwatching

Reacties

Wanneer je cookies in de categorie Overig accepteert vind je hier NPO Selected.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden