Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
20 juli 2016 Reageer

Waarom delen we onze bikini- en zwembroekfoto's?

Dromerig scrol ik door mijn tijdlijn. Bikinifoto na bikinifoto schiet voorbij. Met ‘bijpassende’ teksten als: Goedemorgennn, Heb net pizza gegeten of Iedereen een fijne vakantie!. Eigenlijk gaat het iedere zomer zo. Niets verhullende kiekjes die zonder (zichtbare) schaamte worden gedeeld. Iedereen mag het zien. Aan de reacties, hartjes en duimpjes te zien, heeft niemand er problemen mee. Integendeel, deze foto’s zijn online veruit het populairst.

Overigens komen niet alleen vrouwen in zwemkleding voorbij: er zijn ook genoeg mannen die met liefde shirtloos voor de camera poseren. Zelf ken ik die behoefte niet. Wellicht omdat ik er het lichaam niet voor heb. Omdat mijn gebruinde armen in schril contrast staan met de rest van mijn lichaam. Of omdat ik niet snap waarom het in de zomer plots wel is toegestaan om je complete lichaam aan de gehele wereld te tonen.

Want stel, een dame of heer (of ex van één van beide) deelt een lingeriefoto. Dan gaat de gehele digitale mensheid plots los. Op internet en daarbuiten. Alles komt langs: Slet, Aandachtstrekker of Jou wil ik wel doen. Er is niet meer te zien, wel meer te vinden.

Best hypocriet eigenlijk. Blijkbaar zit er in ons hoofd toch een verschil tussen een lingerie- en zwemkledingfoto. Zijn voor ons de omstandigheden waarin het kiekje genomen is belangrijker dan het uiteindelijke resultaat. Het strand of zwembad is namelijk een openbare gelegenheid. Een ruimte waarbinnen je degene van de foto kan aantreffen. Dus is het normaal om een afbeelding te delen.

Wanneer iemand in zijn of haar privésfeer – bijvoorbeeld de slaapkamer - een foto van een halfnaakt lichaam schiet, ligt het anders. Je ziet die ander namelijk nooit in die omstandigheden. En nu plots wel. Dan klopt het in ons hoofd niet meer. Is het ongepast. Of aandachtsgeil.

Alles hangt af van je intenties. Post je een foto van je halfnaakte lichaam voor de aandacht of omdat je het oprecht een leuke foto vindt (ook zonder tientallen duimpjes)? Doe je een studie, vanwege je toekomstige salaris of is dat salaris een mooie bijkomstigheid van iets wat je het liefste wil doen? Drink je een biertje, omdat iedereen het doet of is dat biertje precies hetgeen waar jij op dat moment behoefte aan hebt?

Iets doen met de intentie om er rijk, machtig, erkend of bekend door te worden, is het najagen van de wind: je zult er nooit voldoening uithalen. Heb je 10 hartjes voor je foto, wil je er volgende keer 20. Heb je er 20, ga je voor 50. Hetzelfde voor geld. Of voor macht. Of voor aandacht. Je wil alleen maar meer, meer, meer…

Natuurlijk hopen we dat hetgeen waar we trots op zijn gewaardeerd wordt (zoals ons lichaam). Er is altijd een achterliggende motivatie van egoïsme wanneer we iets van onszelf wereldkundig maken. Maar toch, zolang de hoofdreden van je daden het inspireren, helpen, vermaken, informeren en liefhebben van de ander is. Niet het profileren van jezelf. Dan zit je op de goede weg. Aangezien je dan een doel hebt dat gericht is op het geluk van de ander in plaats van je eigen geluk via de ander. Een doel dat vele malen duurzamer is dan de korte geluksinjectie van een euro of like.

Waarom en waarvoor doe ik wat ik doe? Dat is de vraag die je jezelf constant moet stellen. Eigenlijk bij alles wat je plaatst. Zo onthul je – naast je gefotografeerde lichaam - ook de intrinsieke reden van jouw daden.

Wat is jouw naakte intentie?

Reacties

Wanneer je cookies in de categorie Overig accepteert vind je hier NPO Selected.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden