Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Rockzangeres Anouk: ‘De Bijbel is een boek van vergeving’

24 november 2023 · Leestijd 3 min

Zangeres Anouk staat bekend als een hele stoere rockchick, maar van haar zachte kant weten minder mensen af. Zo was ze in 2015 betrokken bij de Vluchtelingenkerk en heeft ze ondanks haar ruige imago juist een hekel aan boosheid en negativiteit. Vergeving is voor haar het toverwoord.

Anouk staat al jarenlang aan de top van de Nederlandse muziekscene. Ze scoorde hit na hit met nummers als ‘Girl’, ‘Nobody’s Wife’ en ‘Michel’. In 2013 nam ze namens Nederland deel aan het Eurovisie Songfestival en deed het daar erg goed met het liedje ‘Birds’. Volgend jaar staat ze met drie unieke shows in het Ziggodome om haar nieuwste album 'Deena & Jim' te promoten. Zowel op het nieuwe album als op het album ‘Wen D'r Maar Aan' komt opmerkelijk genoeg God ook regelmatig langs in nummers.

Christendom

In haar laatste interview met Matthijs van Nieuwkerk spreekt ze dan ook weer over het geloof. Ze begint eigenlijk al meteen met de uitspraak 'Ik Geloof!'. Matthijs vraagt haar of ze christelijk is en daarop antwoord Anouk 'Ik ben niet Christelijk gedoopt en ik ga niet naar de kerk maar ik bestudeer elke dag de Bijbel en ik geloof wel in het Christendom!'. Anouk geeft aan dat ze dagelijks de 'Joyce Meijer ministries' app leest en luistert. Dit is een bijbelstudie app gemaakt door de spreekster Joyce Meijer. ''Je hebt heel veel verschillende manieren van hoe de Bijbel begrepen wordt, maar mij spreekt de uitleg van Joyce Meijer mij het meeste aan.''

Ook zegt Anouk in een ouder interview het volgende; “Ik ga niet naar de kerk, maar de Bijbel ligt wel op mijn nachtkastje. Daar lees ik af en toe in. Daarnaast heb ik apps die mij helpen, met mensen waar ik fijn vind om naar te luisteren. Daar krijg ik kracht van en haal ik goede dingen voor mijzelf uit.''

Gevraagd naar haar favoriete Bijbelboek is Anouk duidelijk: de psalmen. Vooral de psalmen die heel verdrietig zijn, de rauwe klaagpsalmen 69 tot en met 72.

Vergeving

Toch is de belangrijkste boodschap die Anouk uit de Bijbel haalt een positieve: vergeving. Anouk: “Dat is wat ik mijn kinderen probeer te leren: als iemand wat fout doet is dat ok. Het is vervelend, maar kwaad blijven is zo zonde van je energie. Boos blijven heeft geen zin. Je moet altijd proberen te vergeven. De Bijbel is voor mij het boek van de vergeving en dat vind ik heel mooi. Ik vind het leuk om de Bijbel open te slaan en zomaar een stukje te lezen. Soms snap ik daar geen bal van hoor! Dan denk ik: dit stukje kan drie verschillende dingen betekenen, wat is het nou?''

Mooi geschreven

Anouk is niet gelovig opgevoed. “De Bijbel was er niet altijd in mijn leven. Bijna 20 jaar geleden dacht ik: er moet meer zijn en ben ik begonnen met lezen. Ik weet nog dat ik vaak dacht: ‘Tsjonge, wat is dit mooi geschreven! Dit klopt gewoon.’ En ook: ‘Dit doe ik al, zo leef ik al. Ik doe gelukkig al iets goeds!’ Ik vond veel herkenning in de Bijbel.”

De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Bron: De Correspondent

Bron: AnoukTV

Beeld: ANP

Geschreven door

Céline Dib

Misschien ook wat voor jou

Volg BEAM op TikTok!

Voor video's van inspirerende jongeren die licht willen verspreiden! 💛💡