Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
2 februari 2016 Reageer

Paulus' woorden zijn niet zo actueel

Het is eeuwenoud, maar nog steeds het meest verkochte (en gestolen) boek ter wereld. In de rubriek 'Bijbelicious' vragen we jou: wat heb jij met de Bijbel? Deze week is Hanne (21), studente Industrieel Ontwerpen, aan het woord: "De tijd van de Bijbel is een hele andere tijd dan nu."

"De Bijbel zie ik als een historische bron. Veel mensen gaan er van uit gaan dat de lijn van Adam naar Jezus in één stuk doorloopt. Volgens mij is dat niet zo, voor mij is de Bijbel een verzameling van teksten waar ik Gods hand in zie. Er waren echt heel veel verschillende schrijvers en ik denk dat niet dat we alle teksten al aan de echte schrijver hebben toegekend."

"Ik vind niet dat je moet vergeten dat de tijd waarin iets geschreven is, meespeelt. Paulus was bijvoorbeeld heel praktisch bezig een gemeente te bouwen. Zijn regels en adviezen komen ook uit die tijd, dit vonden de mensen in die tijd belangrijk. Het komt uit die cultuur. Wij lezen al die teksten met een andere blik dan zij. Om die argumenten in de discussies voor vrouwen in het ambt of homoseksualiteit te gebruiken, vind ik dan ook lastig." 

"Andere teksten zijn juist weer tijdloos. De Bijbel staat vol met wijsheden, troost en geschiedenis. Sommige teksten hebben voor mij extra betekenis, doordat ik ze bijvoorbeeld in een bijzondere dienst heb gehoord. Bij een begrafenis hoorde ik een tekst uit 1 Korintiërs: Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. Die tekst is nu met die begrafenis verbonden."

Scheurkalender
"Mijn favoriete Bijbel is mijn Marinebijbel. Deze kreeg ik van mijn vader, hij is dominee in het leger. Als mariniers uitgezonden worden, krijgen ze zo’n Bijbel. Het is een dwarsligger, een boekje op zakformaat en dus handig mee te nemen. Bij mijn ouders thuis hangt ook een scheurkalender met teksten uit de Bijbel in Gewone Taal. Het is op zo’n manier vertaald dat ik het me erg aanspreekt."

"Het Nieuwe Testament komt al vaak genoeg voorbij, bijvoorbeeld tijdens Kerst of Pasen. Daarom vind ik Spreuken of de kleinere profeten zo verassend. Mijn favoriete Bijbeltekst is Psalm 107: 24Zij zagen de daden van de Heer. Zijn wonderen op de oceaan. Ik groeide op in het Caribisch gebied en deze tekst stond op het gebouw van een christelijk radiostation op Bonaire. Zij zetten deze tekst op de muur in een tijd dat mensen bang waren voor de zee. Toch bewonderden ze de oceaan ook, ze zagen het als werk van God. Nu hoeven we niet meer zo bang te zijn voor de zee, maar de verwondering over Gods kracht blijft."

Reacties

Wanneer je cookies in de categorie Overig accepteert vind je hier NPO Selected.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden