Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
25 maart 2015 Reageer

7 tips voor een gezonder leven

Een gezonde twist aan je leven geven lijkt soms zo ingewikkeld. Van moeizame diëten tot praktisch onmogelijke sportschema’s… Het werkt allemaal een beetje afschrikwekkend. Gelukkig hoeft gezonder leven niet altijd lastig te zijn. Bekijk onderstaande tips maar eens.

1. Eet de kleuren van de regenboog
Kleurrijk voedsel op je bord ziet er niet alleen heel mooi uit, het is ook nog eens erg goed voor je. De diepe kleur van sommige groentes en fruit wijst erop dat er veel fyto-oestrogenen inzitten, een natuurlijk stofje dat mensen beschermt tegen virussen en bacteriën. Altijd goed.

2. Beweeg in intervalmodus
Onze verre voorouders waren vooral bezig met jagen en verzamelen. Die liepen dus geen marathons, maar vooral korte sprintjes. Rennen. Stop. En door. Daar zijn we dus eigenlijk voor gemaakt: intervaltraining! Helemaal niet zo ingewikkeld en je verbrandt er nog meer calorieën mee ook. Dus als je aan hardlopen doet: sprint een minuut, om er daarna twee in een rustig looppasje te doen. Of als je zwemt: één keer in een hoog tempo naar de andere kant en dan weer kalmpjes aan. Primadeluxe!

3. Ga om met de mensen waar je van houdt
Het klinkt misschien gek, maar omgaan met de mensen waar je daadwerkelijk van houdt is goed voor je immuunsysteem. Als je geluk hebt, gebeurt deze omgang automatisch; anders moet je er wat meer moeite voor doen. En dan geen contact via social media, maar echte fysieke en emotionele nabijheid!

4. Eet deze producten elke week:
Groentes als broccoli, spinazie en/of bloemkool, want die hebben meer voedingswaarde dan ieder ander voedsel. Avocado’s, want die beschermen tegen hart- en vaatziekten. Bosbessen, want die zijn goed tegen diabetes en een hoge bloeddruk. Eieren, want die zitten vol proteïnen en goede vetten. En walnoten, omdat die vol omega 3-vetten zitten.

5. Tijd voor blote voeten!
Uit die schoenen en sokken en loop eens met je blote voeten door het zand of over het gras. Je wordt er bijna letterlijk door opgeladen, beweren sommige onderzoekers. Net als dat de zon ons van vitamine D voorziet, wordt ons lichaam door direct contact met de aarde met elektronen gevoed, die een kalmerend effect op het lichaam hebben en deze in balans houden.

6. Doe hetgeen wat je leuk vindt
We denken soms dat we er geen tijd voor hebben, maar tijd is er stiekem altijd voor: onze hobby’s. Doen wat je leuk vindt, erg goed voor je gezondheid. Al is het maar voor tien minuten per dag!

7. Kijk om je heen
Wees aanwezig in het moment. Besteed oprechte aandacht aan je omgeving en de mensen om je heen, iets wat in het tijdperk van de smartphone een beetje verdwenen lijkt te zijn. Kijk eens omhoog naar de lucht of maak een klein praatje met de conducteur. Nieuwe perspectieven!

Bron: Huffington Post/The New Health Rules

Reacties

Wanneer je cookies in de categorie Overig accepteert vind je hier NPO Selected.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden