Ga naar submenu Ga naar zoekveld

The Passion: Bijbelgetrouw?!

4 februari 2016 · Leestijd 3 min

The Passion: hét evenement waarin het lijden van Jezus vertolkt wordt voor een miljoenen publiek. Maar kan dat eigenlijk wel, de kruisiging van een BN’er als toppunt van volksvermaak? En klopt het verhaal van The Passion als je het naast de Bijbel legt?

Henk is een trouwe fan van The Passion en kijkt elk jaar, behalve afgelopen jaar in Enschede, toen er wat anders in zijn agenda stond. “Ik vind The Passion een prachtig spektakel, ik vind het gewoon heel mooi maar dat komt vooral door het zingen denk ik. Als theoloog vind ik het vooral interessant, want wat is The Passion nu? Evangelisatie of ‘gewoon’ het vertellen van een oud verhaal? Als gelovige word ik er minder door geraakt. Voor mijn gevoel komt het verhaal niet altijd over zoals ik in mijn geloof sta. Als Maria dan iets zingt, denk ik: dat zou ze in het echt nooit gezongen hebben. Maar ik vind het wel mooi dat zoveel mensen de naam Jezus horen en het verhaal over Zijn lijden.” Knipoog
Op de scholierenconferentie ‘The Passion: What’s in it for me?’ geeft theologiestudent Henk Binnekamp (21) een workshop over de Bijbelgetrouwheid van The Passion. “In onze workshop willen we niet gelijk zeggen: The Passion is wel of niet Bijbelgetrouw, maar juist laten zien tegen welke problemen je aanloopt als het lijdensverhaal van Jezus wilt vertalen naar de tijd van nu,” legt Henk uit. “Want die problemen zijn er nogal wat, zelfs in de evangeliën zitten al verschillen. Als je het verhaal wilt vertolken naar de cultuur van nu, zie je dat theologische ideeën worden afgezwakt om het verhaal toegankelijker te maken. Dat Jezus echt mens én echt God is, komt in The Passion bijvoorbeeld niet naar voren.” In The Passion worden vaak knipogen gemaakt naar andere Bijbelverhalen. Henk: “Vorig jaar deed Jezus boodschappen voor het laatste avondmaal, hij koopt vijf broden en twee vissen. Dat staat oorspronkelijk niet in het lijdensverhaal, maar wel op een andere plek in de Bijbel. Ik vind het grappig en mooi dat ze er zijdelings zo’n verhaal in fietsen.” Script
“Als ik het script zou mogen schrijven, zou ik één evangelie pakken en het verhaal zoals het daar beschreven is, volgen. Eigenlijk net zoals als Bach deed toen hij de Mattheus en Johannes Passion schreef. En ik zou graag naar voren laten komen dat Jezus gestorven is voor onze zonden, die boodschap mis ik nu wel een beetje.”

Misschien ook wat voor jou

Volg BEAM op TikTok!

Voor video's van inspirerende jongeren die licht willen verspreiden! 💛💡