Recensie: Reflections - Iedere dag met Jezus | "Dit boek verandert je!"

12 juli 2019 · Leestijd 4 min

Als tiener kom je allemaal verschillende situaties tegen waarin je keuzes moet maken. Maar wat is de goede keuze voor jou? Dit Bijbels dagboek helpt je met behulp van twintig eigentijdse thema’s om over de woorden van God na te denken en ze daarna in je leven toe te passen. Ga jij de uitdaging aan?

‘Nóg een bijbels dagboek? Daar zijn er toch al zoveel van?’ Klopt, maar deze is anders! Ik wil je in deze recensie graag uitleggen waarom ik zo enthousiast ben over Reflections – Iedere dag met Jezus.

Thema’s: Vrienden/Als het leven pijn doet/Online/Mijn gedachten/Groepsdruk/De kracht van woorden/Bidden helpt/De Heilige Geest/Drugs, drank en sigaretten/Seks/Actie en meer!

Begin waar je wil

Het boek is afgelopen mei uitgekomen, waardoor de thema’s goed aansluiten bij het leven van nu. Daarnaast ziet het er ook gewoon mooi uit. Tja, het oog wil ook wat :) Dit boek heeft geen vastliggende volgorde, dus je kan gewoon kiezen welk thema je aanspreekt en waar je meer over wilt ontdekken. Daar begin je mee, ook al is het middenin het boek. Het dagboek is wel opgedeeld in weken, 7 dagen per thema, maar de stukjes zijn niet gekoppeld aan specifieke dagen. Je kan beginnen op welke dag je maar wilt. Dit spreekt mij heel erg aan. Als een dagboek vaste dagen heeft en je vergeet een of twee keer een dag, dan loop je gelijk achter (zo voelt het in ieder geval). Omdat deze per 7 dagen gaat, is het goed vol te houden. Een nadeel daaraan wel is dat sommige thema’s niet zo de diepte in gingen als ik had gehoopt.

Persoonlijk

Elk thema heeft een vaste opbouw, dit maakt het overzichtelijk. Elke eerste dag vertelt een tiener zijn/haar getuigenis dat bij het onderwerp past. Dit is een heel prettig begin. De getuigenissen maken het echt. Hierdoor word je weer even herinnerd dat je niet de enige bent die met bepaalde onderwerpen struggled. Dag twee tot en met dag vijf beginnen met een klein stukje lezen uit de Bijbel, daarna een stukje over het onderwerp en onderaan een opdracht/gebed/vraag waar je mee aan de slag kan. Ik vond het zelf heel fijn dat je niet heel veel verzen in een keer hoeft te lezen. Ik las het vaak ’s ochtends en dan waren mijn hersenen nog niet zo wakker dat ik gelijk hele hoofdstukken zou onthouden. Ik raad ook wel aan om het ’s ochtends te lezen. De opdracht die gegeven wordt zijn voor die dag, dus dan heb je de rest van de dag om erover na te denken en er iets mee te doen. Dag zes en zeven geven je de ruimte om aan de hand van een vraag je eigen gedachten op te schrijven.

Ik zeg bewust 'doen' in plaats van 'lezen', want Reflections is erop gericht om jou zelf na te laten denken over het leven met Jezus en om Hem te weerspiegelen in je dagelijks leven – Mark Stoorvogel, auteur

Ready for a challenge?

Je wordt wel echt uitgedaagd om zelf te gaan nadenken. Als het niet bij je past om opdrachten te doen en soms confronterende vragen te beantwoorden, dan zal ik je dit boek niet aanraden. Ik heb er bewust voor gekozen mijn best te doen om de opdrachten uit te voeren. Dat is denk ik wel de insteek waarmee je dit boek moet lezen, omdat je er dan veel uithaalt voor jezelf. Anders zijn het gewoon leuke verhaaltjes. Niks mis mee natuurlijk, maar er zit meer in dan dat.

Dit boek is specifiek gericht op tieners. Als jongere is het ook nog steeds leuk, maar door de getuigenissen en de opdrachten merk je dat het vooral bedoeld is voor de leeftijdsgroep tussen 13 en 18 jaar.

Ben jij een tiener en heb jij zin om meer te leren over het woord van God aan de hand van verschillende interessante thema’s, na te denken over keuzes die jij maakt en hier samen met Jezus mee aan de slag te gaan? Dan wil ik je dit boek zeker aanraden! Het is eigentijds, inspirerend en ook uitdagend. Eén ding kan ik zeker zeggen: hoe uitgebreid je er ook mee aan de slag gaat, je gaat er zeker door veranderen.

Genre: Bijbels dagboek, jeugd non-fictie
Moeilijkheid taalgebruik: makkelijk

BOEKRECENSENT: JUDITH JOOSTEN