Recensie: Het Kremlin complot | “Briljante mix van geschiedenis en fictie”

8 juni 2019 · Leestijd 3 min

Terwijl de Amerikaanse president druk bezig is met de spanningen tussen Noord-Korea en Iran, maakt de Russische president geheime plannen om van Rusland opnieuw een wereldmacht te maken. Hij plant een stiekeme aanval die een kernoorlog zou kunnen veroorzaken. Hij heeft alleen geen rekening gehouden met voormalig geheim agent Markus Ryker. Deze Amerikaan is bereid een moord te plegen om zijn land te verdedigen.

Wacht, nog niet wegklikken! Misschien klinkt dit voor jou als een ver-van-je-bed-show verhaal, of denk je: no way, hier begin ik niet aan. Dat dacht ik eerst ook, maar ik kwam erachter dat dit boek super spannend en zeker het lezen waard is! Dit boek laat zien dat politiek gerelateerde boeken niet saai hoeven te zijn. Lees nog even verder dan leg ik je uit waarom.

Waarschuwing: verslavingsgevaar. Kan gepaard gaan met slapeloze nachten

Gelijk na het eerste hoofdstuk zit je er helemaal in. Het begint met een nogal schokkende, aangrijpende gebeurtenis waarin…. ah nee, dat zal je toch echt zelf moeten gaan lezen. Ook na dit eerste hoofdstuk zit het boek vol met spannende wendingen die je niet aan ziet komen. Dit maakt het onvoorspelbaar en zorgt ervoor dat je verder blijft lezen.

Blik in de toekomst?

Door gebeurtenissen in het boek ontdek je wat er vroeger echt gebeurd is in Rusland en landen in omstreken. Dit word afgewisseld met fictie. De personages en het verhaal zelf zijn namelijk wel verzonnen, al leg je bij sommige personages misschien wel snel een link met iemand die echt bestaat. Het verhaal begint in het verleden, maar maakt halverwege het boek een sprong naar de toekomst. De gebeurtenissen die erin in voorkomen, zoals bijvoorbeeld aanslagen op gewone burgers, maken het boek actueel. Toen ik die stukken las dacht ik toch automatisch aan wat er nu in de wereld allemaal gebeurt. De schrijver, Joel C. Rosenberg, doet voor hij zijn boeken schrijft altijd uitgebreid onderzoek om zich zo een beeld te vormen over hoe onze toekomst eruit zou kunnen zien. Best confronterend vond ik, want er wordt niet echt een rooskleurig beeld geschetst.

Schrijver Joel C. Rosenberg is christen. Dat zie je in kleine details wel terugkomen. Een van de hoofdpersonages, Markus Ryker, struggled op een gegeven moment met het geloof. Later haalt hij er juist steun uit. Voor mij maakt dit het boek nog sterker. Ik kan me identificeren met dit personage, want als we eerlijk zijn twijfelt iedereen op momenten in het leven. Behalve die details komt het verder niet nadrukkelijk in het boek naar voren.

Ben je nog op zoek naar een boek dat bloedstollend spannend is, een meeslepende verhaallijn heeft en verrassend uit de hoek kan komen? Dan is het Kremlin complot zeker een aanrader. Wel een tip: sla de lijst met personages aan het begin van het boek over. Toen ik halverwege die lijst was, kon ik de eerste persoon al niet meer herinneren. Ik wilde er bijna gelijk weer mee stoppen, veel te verwarrend. Begin gewoon met het verhaal, je komt er vanzelf wel achter wie wie is. Ook kan je natuurlijk altijd even terugbladeren als je het echt wil weten.

Bonus: het boek is los te lezen, er is niet per se een open einde, maar vanaf juni ligt het volgende deel in de winkel. Ik kan niet wachten!!

Genre: Thriller
Moeilijkheid taalgebruik: Gemiddeld