Ga naar submenu Ga naar zoekveld

"Justin Bieber laat zien dat het geloof cool is"

16 mei 2018 · Leestijd 5 min

Zijn favoriete christelijke song, een tattoo met ‘Son of God’, meerdere Bijbelverzen, een schilderij van een kruis… Justin Biebers Insta-feed is een reeks aan persoonlijke geloofsuitingen. De wereldberoemde zanger steekt zijn christelijk geloof dus niet onder stoelen of kerkbanken. Dit maakte theologiestudente Maaike (25) nieuwsgierig naar de invloed van Justin Bieber - en de popcultuur waarin hij zich begeeft – op het christendom.

“Voor het vak ‘Hedendaags Christendom’ moest ik een fenomeen onderzoeken dat invloed had op het christelijk geloof. Aangezien ik popmuziek erg leuk en interessant vind, besloot ik om dit in mijn onderzoek te betrekken. Het valt namelijk op dat grote, christelijke artiesten als Katy Perry of Bono door hun bekendheid invloed hebben op het christendom.

De popcultuur is natuurlijk erg groot, dus besloot ik me specifiek te richten op Justin Bieber en de kerk waarbij hij betrokken is: Hillsong Church. Door de zanger een tijdje gevolgd te hebben, heb ik zijn theologie beter leren kennen. Deze theologie zag ik terug bij de mensen om mij heen. Mijn hoofdvraag was daarom: ‘Op welke manier heeft Hillsong Church het christendom beïnvloed en wat zien we daarvan terug bij de invloed van Justin Bieber op het christendom?’ Eigenlijk een soort cirkeltje dus.”

De weergave van deze tweet vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Jesus is my boyfriend

Maaike onderzoekt de invloed van geloof Justin Bieber

“Mijn onderzoek leidde tot vier hoofdbevindingen. Zo valt op dat kerken worden beïnvloed worden door de wereld van de popmuziek. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de performance, lichtshows, maar ook muzieksoort en teksten. Christelijke liedjes waarin de invloed van de popcultuur merkbaar is, worden ook wel ‘Jesus is my boyfriend-songs’ genoemd. Een soort liefdesliedjes met een christelijk sausje. Daarnaast wordt het christelijke imago opgepoetst door de popwereld.

Pas zei een Bieber-fan in een interview met Trouw dat niet alleen de muziek en looks van de artiest belangrijk zijn, maar ook hoe hij zijn geloof uit. ‘Dat zo’n beroemd iemand ook christelijk is, vind ik echt heel cool,’ zei het meisje. Justin Bieber laat dus zien dat het cool is om christen te zijn. Hierdoor neemt het negatieve beeld dat niet-christenen van het geloof kunnen hebben, af.”

Purpose

De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

“Ook ontdekte ik dat Justin Bieber via social media invloed heeft op de theologie van tieners. Regelmatig plaatst hij iets op Instagram dat met zijn geloof te maken heeft. En omdat veel jongeren hem volgen, bestaat de kans dat zij Biebers theologie overnemen. Op deze manier kan zelfs de kerk beïnvloed worden door zijn gedachtegang. Ten slotte bleek uit mijn onderzoek dat popmuziek natuurlijk ook op persoonlijk niveau invloed heeft. Als je bijvoorbeeld liedjes luistert waarin op een bepaalde manier gezongen wordt over seks, dan kan dit jouw kijk hierop veranderen. Zo werkt het ook met de liedjes van Justin Bieber, vooral die van zijn laastse album Purpose. Daar zitten zo enorm veel christelijke verwijzingen in! Soms lijkt het alsof hij zingt dat God een doel geeft aan zijn leven. Onbewust komt deze boodschap dan in jouw denken terecht.”

Guilty pleasure

“Justin Bieber is mijn guilty pleasure. Dat komt omdat hij één van de eerste popidolen was die jonger was dan ik. Dat triggerde mij. Zijn liedjes kunnen natuurlijk best cheesy zijn, maar ik vind ze gewoon leuk. En toen ik hoorde dat hij misschien een appartement in Amsterdam zou kopen, werd ik toch wel lichtelijk enthousiast. Maar een Belieber ben ik niet: ik sta niet gillend in de rij voor een concert. Volgens mij gedraagt Bieber zich zelf ook best normaal. Dat vind ik interessant. En hij werd voor mij als theoloog natuurlijk nog interessanter toen hij een bekering doormaakte.”

Deze wereld is veel ingewikkelder dan ‘Jezus geneest’.

“Biebers theologie is best wel Jezus-gericht, wat je ook terugziet in Hillsong Church. Jezus redt je, Jezus geneest je, Jezus is altijd bij je en zorgt voor je. Een beetje dat welvaartsevangelie. Persoonlijk vind ik het geloof iets ingewikkelder dan hoe hij het schetst. Ik denk dat geloven knap lastig kan zijn. Want ik ervaar bijvoorbeeld niet altijd dat God luistert. Of de Bijbel: die staat vol met mooie verhalen, maar soms is het knap ongeloofwaardig wat daar staat. Deze wereld is veel ingewikkelder dan ‘Jezus geneest’. Dat vind ik gewoon te kort door de bocht. Volgens mij gaat het er veel meer om dat je voor elkaar zorgt. Is dat ook niet wat Jezus ons probeert duidelijk te maken?”

De weergave van deze tweet vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Preach it, Bieber!

“Ik keur Justin Biebers geloof niet af en zou nooit zeggen dat hij niet gelooft. Sommigen doen dat wel, bijvoorbeeld omdat Bieber niet actief naar de kerk gaat. Daarover zegt hij zelf: ‘Je wordt geen christen door naar de kerk te gaan.’ Dat ben ik met hem eens. Voor mij is God Degene die mij gemaakt heeft. Ik geloof niet dat het allemaal zomaar ontstaan is. Er moet een reden zijn dat ik hier ben en dat is God. Het idee dat God persoonlijk op mij betrokken is, heb ik wel lastig gevonden. Maar omdat Hij mijn Schepper is, moet het wel persoonlijk zijn! En hoe vet is het dat zo’n beroemdheid als Justin Bieber over deze God durft te getuigen? Als hij bidt vanaf het podium, dan denk ik wel: ‘Zet hem op, Bieber! Cool dat je dat doet!’ Daar kunnen wij nog wat van leren: durf te zijn wie je bent, inclusief jouw geloof.”

Lees nu: 'Nieuwe album van Justin Bieber gaat over geloof'

Geschreven door

Marlieke

Misschien ook wat voor jou

Volg BEAM op TikTok!

Voor video's van inspirerende jongeren die licht willen verspreiden! 💛💡