Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Gluren bij andermans bijbelstudie-uren: het bidgroepje

20 februari 2017 · Leestijd 3 min

To bijbelstudie met anderen or not to bijbelstudie? In deze serie vragen we bijbelkringen naar de inhoud van hun avonden samen. Deze week vertelt Jolien (23) over haar bidgroepje.

De wapenfeiten

Naam WhatsApp-groep: Prayers 
Bestaat uit: drie burgers en één student van 23 en 24 
Literatuur: geen 
Wanneer: maandagavond, eens in de twee weken
Sinds: 2013

Samenstelling
'We kennen elkaar van de studentenvereniging Sola Scriptura in Utrecht. Binnen de vereniging heb je bijbelkringen. Maar toen we elkaar beter leerden kennen en vriendinnen werden, wilden we onze vriendschappen verdiepen door samen stille tijd te houden.'

De aanpak
'We hebben van alles en nog wat geprobeerd. We hadden eerst een cyclus van drie weken: bidden, bijbelstudie, iets praktisch zoals vrijwilligerswerk. Dit was toch omslachtig, dus uiteindelijk werd gebed onze focus. 

Elke week bereid één van ons vieren iets voor en dat mag van alles zijn. Die wisselende aanpak is belangrijk want alleen maar 'droog' bidden in een kringgebed is best vermoeiend. We hebben een keer gebeden aan de hand van een psalm. Laatst hebben we een gebedswandeling gemaakt die in het teken stond van danken in plaats van bidden. De eerst helft hadden we twee dankpunten in ons hoofd en op het ritme van onze stappen dachten we hierover na. De terugweg deden we een oefening die ik ken vanuit de Evangelische Hogeschool: probeer aan niets anders te denken dan alleen wat je zintuigen waarnemen. Dus wat ruik je, wat zie je, wat voel je? 

Een van ons is fan van oorlogs- en geloofsheldin Corrie ten Boom, dus overdenkingen en gebeden van haar zijn voorbij gekomen. Een ander is weer heel creatief en liet ons tekenen en tegelijk stil bidden. Of we bidden concreet hardop voor elkaar. We schrijven soms gebedspunten op om mee naar huis te nemen, zo blijft de maandagavond de hele week in mijn achterhoofd, want dat papiertje ligt op mijn keukentafel.'
Geleerd
'Door de verschillende vormen van gebed en stille tijd heb ik geleerd hoe Gods Geest op allerlei manieren aanwezig kan zijn. En juist als ik met deze meiden ben, kan ik goed stil zijn voor God.'

Spreek jij geregeld af met één of meerdere personen om te leren over God, de Bijbel en het leven? En vind je het leuk om hier wat over te vertellen? Mail (beamredactie@eo.nl) of app (0683673700) ons!   

Misschien ook wat voor jou

Volg BEAM op TikTok!

Voor video's van inspirerende jongeren die licht willen verspreiden! 💛💡