Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Donor... Ja of nee?

12 september 2013 · Leestijd 3 min

Je kent het vast wel! Na je achttiende verjaardag valt er een envelop op de mat: wil je donor worden? Een simpele vraag, maar dan het antwoord... Dat is ineens een stuk moeilijker. Waarom zou jij het wel of niet doen?

Er staat in de Bijbel geen direct gebod of verbod met betrekking tot orgaandonatie. Dat maakt de kwestie gelijk een stuk lastiger. Ook hebben heel weinig teksten betrekken op dit onderwerp. Orgaandonatie bestond in de tijd van de Bijbel nog niet, vandaar dit grijze gebied. Waarom zou je als christen wel voor orgaandonatie zijn? In Galaten 4 vers 15 staat dat de Galaten, indien dat mogelijk was geweest, hun eigen ogen aan Paulus zouden geven. Dit wijst erop dat Paulus eventueel een oogziekte had en door oogdonatie genezen zou worden. Dus in de Bijbel wordt er al wel over gesproken. Daar wordt niets tegenin gebracht. Voor sommigen is dit genoeg om voor orgaandonatie te zijn. Een ander argument is naastenliefde. Iemands leven redden door het afstaan van je orgaan is toch fantastisch! Jezus gaf zijn leven voor ons. Als wij als christen de mogelijkheid hebben om iemand zijn leven 'terug' te geven, is het dan niet onze opdracht dat ook te doen? Een moeilijk dilemma. En laten we eerlijk zijn. Als wij een orgaan nodig hebben om ons leven te redden, zouden we dat dan niet accepteren? Dan is het wel een beetje egoïstisch als je zelf wel een orgaan van iemand anders neemt, maar zelf niet bereid bent die van jou af te staan. De Bijbel geeft ons het dubbelgebod van de liefde. Daar hoort ook ons lichaam bij (Romeinen 12:1, 6:13 en 19). Het afstaan van organen kun je in het licht van het liefdesgebod zien als een vorm van dienstbetoon. Waarom christenen tegen kunnen zijn. In Psalm 139 staat God ons lichaam heeft geweven. Alles is voorbedacht in je lichaam geplaatst. Wonderbaarlijk zijn wij voortgebracht, staat er in de psalm. Omdat we geweven zijn, vormen alle organen in ons lichaam een eenheid. Een argument kan zijn, dat je daar niets aan mag veranderen, omdat de uniekheid waarmee God je heeft gemaakt daarmee verloren gaat. Het schijnt nogal eens voor te komen dat ontvangers van een orgaan een karakterverandering ondergaan. Ook verbiedt God dat we ons lichaam verminken. Voor iedereen is dit weer verschillend hoe hij of zij dit interpreteert. Een ander tegenargument wat christenen kunnen geven, heeft te maken met de ziel. De organen worden soms tijdens de hersendood al uit het lichaam gehaald, maar is de ziel dan al uit het lichaam? Sterven is namelijk niet een tijdstip, maar een proces. Je bent dan dus nog niet dood. Ook schreef Het Parool en de Trouw een aantal jaar geleden dat hersendode patiënten nog pijn kunnen voelen. Een laatste argument kan zijn dat God beslist wanneer je leven eindigt. Mensen kunnen en mogen daar dus niets aan veranderen. Men doelt met dit argument op het gegeven dat je dus iemands leven kunt verlengen door je orgaan af te staan. Dit argument komt minder vaak voor. Dit zijn zo maar wat voor- en tegenargumenten. Als BEAM zijn wij natuurlijk heel benieuwd hoe jij zelf tegen orgaandonatie aankijkt. Ben jij donor?  

Misschien ook wat voor jou

Volg BEAM op TikTok!

Voor video's van inspirerende jongeren die licht willen verspreiden! 💛💡