Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Campagne tegen het online kopen van kleren: “Veel jongeren zien de negatieve gevolgen niet”

10 juni 2020 · Leestijd 4 min

Anne-Roos (20) is samen met studiegenoten Amber, Geerke, Lisa en Iris een campagne begonnen tegen het online kopen van kleren. Wat begon als opdracht voor school is uitgegroeid tot de campagne: ‘Dare it, Wear it, Share it!' met een eigen website, Instagram-pagina en TikTok-kanaal. Het doel van de campagne is bewustwording creëren onder jongeren, want uit hun onderzoek blijkt dat deze doelgroep onnodig vaak online besteld. “Aan dertig kledingstukken heb je eigenlijk al genoeg.”

“Vanuit onze studie mochten we een project starten rondom overconsumptie. Nadat we een week aan het project werkten, kwam het coronavirus in Nederland. Toen zagen we hoe relevant overconsumptie eigenlijk is. Veel mensen gingen onnodig veel spullen kopen en hamsteren gebeurde in het hele land. Iedereen zat thuis en de fysieke winkels waren nauwelijks open, waardoor veel mensen online gingen shoppen.”

Het is nog veel drukker dan tijdens kerst of Black Friday

“We zijn een onderzoek gestart en kwamen al gauw tot de conclusie dat veel mensen bij het online shoppen niet meer goed nadenken of ze het product wel echt nodig hebben. Vooral in deze coronatijd zien we een piek in het aantal bestellingen. Volgens de pakketbezorgers die we hebben gesproken is het tien procent drukker dan tijdens kerst of Black Friday, waar normaal gesproken al superveel pakketjes worden bezorgd.”

Makkelijkheid vs. Duurzaamheid

“We kwamen een onderzoek tegen waarin stond dat veel kleren worden vernietigd na het terugsturen. Dit is voor de webwinkel goedkoper dan de kleren opnieuw te verkopen. Daar schrokken we heel erg van en met dat in ons achterhoofd zijn we onze campagne gestart. Jongeren tussen de 15 en 18 jaar bestellen veel online kleren en daarom richten we ons ook op deze doelgroep. Tegenwoordig is het heel makkelijk om via je telefoon een nieuw t-shirt of broek te bestellen, maar uit ons onderzoek blijkt dat je niet meer dan 30 kledingstukken nodig hebt. Dit heet een capsule garderobe, waarin je kleren bewaard die goed te combineren zijn.”

(De tekst gaat onder de foto verder)

afbeelding

Dare it, Wear it, Share it

“Met onze campagne ‘Dare it, wear it, share it’ willen we laten zien dat je helemaal niet zoveel nieuwe kleren hoeft te bestellen. Dare it staat voor de uitdaging aangaan om een tijdje rond te lopen met de keus uit dertig kledingstukken. Wear it  staat voor het dragen van de kleding in verschillende combinaties. Met dertig kledingstukken kun je al 80 verschillende combinaties maken om te dragen. Share it  staat voor het delen van je kleding. Organiseer een ruilmiddag met vrienden en deel je kleding met anderen.”

Door verschillende challenges dagen we jou uit om bewust met je kleding om te gaan

“Binnenkort start onze campagne en zijn we onder andere via Instagram en TikTok te volgen. We willen jongeren bereiken met verschillende challenges waar we ze bewust willen maken van de keuze die ze al hebben. We denken dat veel jongeren al meer dan dertig kledingstukken hebben die ze prima kunnen combineren. In één van de challenges geven we tips hoe je van winterkleding zomerkleding maakt. Vaak is het vrij gemakkelijk en hoef je echt niet heel creatief te zijn.”

Toekomstvisie

“Nu we steeds meer online te vinden zijn, zal het online bestellen van kleding alleen maar groter worden. Wij willen in ieder geval laten zien dat het bestellen van nieuwe kleren echt niet altijd hoeft. Ik ben zelf ook bezig om mijn kleding te combineren en niet te veel nieuwe kleren te kopen. Het is best lastig, omdat ik eigenlijk elke dag andere kleren wil dragen. Maar nu ik een tijdje bezig ben, merk ik dat het leuk is om te doen! Ik had anders nooit deze klerencombinaties gedragen, er ligt veel minder troep in mijn kledingkast en het scheelt een heleboel geld. Daarnaast is het bezorgen van pakketjes de grootste vervuiler in ons land. Door mee te doen aan onze campagne, houdt je ook rekening met het milieu. Allemaal positieve punten om even te wachten met het online bestellen van nieuwe kleren.”

EO Eva schreef een artikel over de 30 kledingstukken in een capsule garderobe en waarom iedereen dit moet proberen. Lees het hier!

Geschreven door

Christiaan

Misschien ook wat voor jou

Volg BEAM op TikTok!

Voor video's van inspirerende jongeren die licht willen verspreiden! 💛💡