Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Anne (22) over christelijke kledingregels: “Als ik mij anders kleedde, kreeg ik een oordeel”

19 februari 2021 · Leestijd 5 min

Anne (22) deelde deze week een bijzonder bericht op haar Instagram. Gekleed in een hemd met daarop de tekst uit Timotheüs 2:9-10, fotografeerde zij zichzelf op drie manieren: sexy, bloot en stoer. Ze wil zo bewustzijn creëren over het oordeel die vrouwen vaak krijgen over hun uiterlijk.

“Evenzo wil ik dat de vrouwen zich tooien met eerbare kleding, ingetogen en bezonnen, niet met het vlechten van het haar of met goud of parels of kostbare kleren, maar met goede werken, wat bij vrouwen past die belijden Godvrezend te zijn.”

“Ik zie mijn post als een kunstwerk, want ik heb het gemaakt voor de kunstacademie. Met het kunstwerk wil ik kritisch zijn, maar niet op een schreeuwende manier. Op mijn Instagram noem ik dit ‘op een fluisterende manier kritisch zijn’. Ik wil mensen ervan bewust maken dat er nog steeds veel regels zijn voor het uiterlijk van een vrouw. Dat hier een oordeel over is. Een vrouw moet bijvoorbeeld netjes gekleed zijn, omdat ze anders mannen kan verleiden. Sommige christenen zeggen zelfs dat iemand die zich uitdagend kleedt dom is. Ik denk dat dit soort oordelen vaker voorkomen in het christendom dan in de samenleving over het algemeen.”

Als we echt om het innerlijk zouden geven, zou het niet moeten uitmaken hoe ik me als vrouw kleed

“Ik ben opgegroeid in een sfeer waarbij je je als vrouw netjes moet kleden. Iedereen in de kerk hield zich daar ook aan. Er waren vooral kledingregels voor vrouwen. Dit zie ik nu ook nog bij een aantal vriendinnen van mij. Zij kleden zich netjes omdat ze bang zijn dat ze mannen verleiden. Met netjes kleden bedoel ik niet bloot: niet te kort van onder, niet te laag van boven. Ik vind dat deze verantwoordelijkheid om een man niet te verleiden niet bij de vrouw ligt, maar bij de man."

De tekst gaat verder onder de foto

afbeelding

Stoer, sexy en bloot

“De tekst op mijn kleren komt uit 1 Timotheüs 2: 9-10. Daarin staat dat een vrouw zich ingetogen en bezonnen moet kleden. Niet met parels en andere sieraden. Het is eigenlijk een hele mooie tekst, want het benadrukt dat voor echte schoonheid geen parels nodig zijn. Het laat dus zien dat schoonheid draait om het innerlijk. Maar ik denk dat de tekst vaak verkeerd wordt gebruikt. Het wordt gezien als een regel die vertelt hoe vrouwen eruit moeten zien. Het idee dat het innerlijk belangrijker is dan het uiterlijk wordt vergeten. Als we echt om het innerlijk zouden geven, zou het niet moeten uitmaken hoe ik me als vrouw kleed. Ik heb er bewust voor gekozen om sexy, blote en stoere foto van mijzelf te maken. Hiermee wil ik laten zien hoe ik de tekst zie.”

Vrouwonvriendelijkheid in de Bijbel

“Door mijn studie Theologie kan ik Bijbelteksten in een bepaalde context zien. Ik zie nu in dat wat in de bijbel staat de waarheid van die tijd was. Paulus heeft de tekst in Timotheüs geschreven. Hij is in de bijbel best wel vrouwonvriendelijk. Dit komt doordat Paulus vanuit de Griekse gedachte schrijft dat vrouwen minder zijn dan mannen. De Grieken waren in die tijd erg negatief over vrouwen. Zij dachten dat vrouwen tussen mannen en dieren instonden. Vrouwen werden gezien als mislukte mannen. De mindere positie van de vrouw komt ook op andere manieren terug in de Bijbel. Zo zijn alle kledingvoorschriften in de Bijbel alleen gericht aan vrouwen. Vandaag de dag weten we gelukkig dat een vrouw evenveel waarde heeft.”

De tekst gaat verder onder de foto

afbeelding
Ik dacht: als een jongen naar mijn borsten kijkt, moet ik zorgen dat ik dat shirtje de volgende keer niet draag

“Ik schrijf op Instagram dat ik de Bijbeltekst als begrenzing en oordeel heb ervaren. De tekst was voor mij een soort kader waar ik binnen moest blijven. Ik bedoel hiermee dat ik het gevoel had dat ik mij netjes moest kleden. Ik kon niet alles dragen wat ik in de winkel leuk vond. Als ik mij anders kleedde dan van mij verwacht werd, kreeg ik een oordeel. Dan was ik te bloot gekleed. Als tienermeisje was ik het mijn ouders eens. Ik dacht ‘als een jongen naar mijn borsten kijkt, moet ik zorgen dat ik dat shirtje de volgende keer niet draag’. Nu heb ik dat niet meer. Dit is geleidelijk gegaan, bijvoorbeeld doordat ik mij meer ging verdiepen in het feminisme. Zelf ervoer ik het oordeel als tiener vanuit mijn omgeving, zoals mijn door mijn ouders en op mijn christelijke school.  Maar ik denk dat dit een oordeel is die nu nog steeds voorkomt bij kerken.”

Wil jij weten hoe het nou precies zit met de kledingvoorschriften in de Bijbel? Lees dan het artikel van Christiaan, die het helemaal voor je uitlegt!

Geschreven door

Else Marie

BEAM nieuwsbrief

Abonneer je op de enige echte BEAM Nieuwsbrief. We sturen jouw de nieuwste artikelen en je ontvangt event-updates.

E-mailadres

Lees ook onze privacyverklaring.