Ga naar submenu Ga naar zoekveld

5 gebeden die de wereld hebben veranderd

26 januari 2016 · Leestijd 3 min

Onderstaande gebeden voelden misschien voor de bidders als kleine druppels in de oceaan, maar hebben blijvende impact. Het zijn gebeden die al generaties lang bekend zijn en anderen inspireren in hun wandel met God. Theoloog Oswald Chambers zei eens: "Gebed rust ons niet uit voor grotere werken - gebed is het grotere werk."

1. Moeder Teresa: Ondanks Alles

 
Moeder Teresa staat wereldwijd bekend als een vrouw die zichzelf inzette om de allerarmsten te helpen en zichzelf daarbij volledig wegcijferde. Dit gebed laat eigenlijk precies zien wie moeder Teresa was. Ze wilde haar naasten liefhebben en van ze houden ongeacht wie ze waren. Onthoud dat het uiteindelijk geen waarde heeft om je zorgen te maken over wat anderen van je vinden, maar om wat God van je vindt.  "Mensen zijn onredelijk, onlogisch en egoïstisch 
… maar blijf van hen houden, ondanks alles." 2. Sint Patrick: Christ before me
Dit beroemde gebed van Sint Patrick maakt het verlangen van een volgeling van Jezus duidelijk: om Jezus te kennen, om gekend te worden door Jezus en omgeven te zijn door Zijn liefde. Sint Patrick verlangde ernaar om die vrede en liefde te kennen en zijn gebed wordt al generaties lang gebruikt door gelovigen die datzelfde verlangen hebben. “Christ with me,
Christ before me,
Christ behind me,
Christ in me,
Christ beneath me,
Christ above me.”
3. William Tyndale’s gebed voor de koning van Engeland
William Tyndale was een Engelse theoloog, priester en bijbelvertaler. Hij vertaalde de Bijbel in een vroege vorm van het moderne Engels. William was er namelijk van overtuigd dat iedereen in Engeland -koning en dienaar- toegang moest hebben tot Gods Woord. Deze overtuiging stuitte op veel weerstand bij de koning en geestelijken en kwam hem uiteindelijk op de doodstraf te staan.  Een paar minuten voor het einde van zijn leven riep hij de menigte dit gebed toe: ”Heer, open de ogen van de koning van Engeland!” Williams gebed werd uiteindelijk verhoord, want dankzij William werd de Bijbel toegankelijk in alle Engelstalige gebieden.  4. Martin Luther King Jr.’s gebed voor de kerk
Het gebed was een essentieel onderdeel in het leven van Martin Luther King. Hij geloofde in de rechtvaardigheid van God en streefde naar gelijkheid onder de wereldbevolking. Martins gebed voor de kerk is een schreeuw voor gelijkheid, eenheid en naastenliefde. Zijn verlangen om "ons gemeenschappelijk te verheugen in de heerschappij van onze Heer en Heiland" is een tijdloos verlangen, dat wij als christenen ook mogen hebben. 5. Jezus’ gebed in de Hof van Getsemane
Dit gebed getuigt van Jezus’ gehoorzaamheid zien die ons gered heeft. Dit gebed, wat Hij bad voordat hij werd gekruisigd, is hartverscheurend maar ook bemoedigend: "Maar laat niet wat ik wil, maar wat U wilt gebeuren." Het is een gebed dat wij als christenen ook mogen bidden, uit gehoorzaamheid aan God.  Bron: Relevant Magazine

Misschien ook wat voor jou

Volg BEAM op TikTok!

Voor video's van inspirerende jongeren die licht willen verspreiden! 💛💡