Ga naar submenu Ga naar zoekveld

3 tips van Jurjen ten Brinke tijdens corona quarantaine

17 maart 2020 · Leestijd 4 min

Tijdens de BEAM online kerkdienst zondag kwamen er veel vragen aan voorganger Jurjen ten Brinke binnen over vooral het coronavirus. Hij geeft tips als je voorlopig thuiszit en beantwoordt de grote ‘waarom’ vraag.

Tip 1: Zoek momenten met God

Plan elke dag een moment in waarop je alleen of met je gezin op zoek gaat naar God en jouw leven in zijn hand legt. Als je bidden lastig vindt, luister dan naar onderstaande BEAM Bijbel Podcast. Hier kan je samen met BEAM-redacteur Wilke bidden aan de hand van het Bijbelverhaal van de storm op het meer.

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Tip 2: Kijk om je heen

Heb oog voor de mensen om je heen, voor de mensen die kwetsbaar zijn. Bel, schrijf kaartjes en vraag of je wat voor de ander kan doen. Neem bijvoorbeeld Nienke uit Groningen. Zij maakt foto's van mensen die in thuis-quarantaine zitten en vertelt zo hun verhaal. Deze mensen voelen zich minder eenzaam en hebben zo nog enigszins contact met de buitenwereld.

De weergave van deze tweet vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Tip 3: Doe wat je kan doen

Je hebt nu hoogstwaarschijnlijk extra tijd, dus doe wat je normaal niet kan doen. In Jurjens geval is dit een jaarplan schrijven voor zijn kerk, maar voor jou kan dat natuurlijk iets heel anders zijn! Je zou bijvoorbeeld je kamer kunnen opruimen, alle video’s van BEAM terug kunnen kijken of wat vaker de fiets kunnen pakken. De keuze is reuze, tenzij je natuurlijk bezig moet met je schoolwerk. Dan kan je dat het beste doen.

Naast deze drie tips, beantwoordde Jurjen ook nog andere vragen uit de chat:

Wat is een middenweg tussen vertrouwen hebben in God en voorzichtig zijn?

“Er is niet echt een middenweg, ik denk dat je het allebei overeind moet houden. Houd rekening met de maatregelen die de overheid heeft opgelegd, maar heb ook vertrouwen op God. Doe het allebei.”

“Als je gelooft, betekent dat niet dat je niet ziek kan worden en dat jou geen narigheid overkomt. Het is hier geen paradijs. Als christenen mogen we vooral heel dankbaar zijn dat we weten dat er meer is en dat God hierboven staat. Hij is onder ons en Hij draagt ons. Maar dit betekent niet dat wij immuun zijn voor narigheid, iedereen gaat uiteindelijk dood, ook christenen.”

Waarom behoedt God ons niet tegen het coronavirus?

“Dat is één van de moeilijkste vragen. Wij willen God namelijk snappen, we willen hem begrijpen, maar dit kan niet. Ik denk dat wij soms onbewust denken dat we het beter weten dan God. We leven in een kapotte wereld, na de zondeval is het er niet beter op geworden. Toch heeft God ons beloofd dat er een betere toekomst komt zonder narigheid. Daar gaan we naartoe, daar zijn we naar onderweg! Ik zelf kijk daar naar uit.”

“Een wereld zonder slechte dingen moet nog komen, ik denk dat we de wereld zoals hij nu is moeten accepteren. Ik wil niet te optimistisch doen, want het is naar wat er nu gebeurt. Tegelijkertijd geeft het ons wel een kans om terug te gaan naar de basics, om te kijken waar we voor leven. Is dat geld, economie, status? Ik denk dat liefde en het contact met God het enige is wat ons uiteindelijk gelukkig maakt. Ik ben blij dat ik in al deze narigheid kan roepen naar God. Ik kan zeggen: Heer ik heb u nodig!”

De weergave van deze tweet vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Is hamsteren hetzelfde als ‘schatten verzamelen op aarde?’

“Ik vind dat de mensen die hamsteren zich grof gezegd niet christelijk gedragen. Natuurlijk moet je voorzorgsmaatregelen nemen, maar in ons land is genoeg te eten voor elke dag. Als iedereen nou gewoon elke dag doet wat hij normaal ook doet, dan is er helemaal niks aan de hand.”

“Corona is een groot probleem, maar het legt een nog groter probleem bloot. Mensen worden angstig en egoïstisch en gaan dan bijvoorbeeld hamsteren met het idee: als ik maar genoeg heb! Dat is zo tegen het onderwijs van Jezus in, daar kan ik echt een beetje boos van worden. We mogen vertrouwen hebben op God en ons verstand gebruiken!”

Kijk hier de hele online kerkdienst terug:

De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Zolang de kerken gesloten zijn, gaat BEAM zondag om 11 uur live op YouTube. Abonneer je hier op ons kanaal!

Geschreven door

Maike

Misschien ook wat voor jou

Volg BEAM op TikTok!

Voor video's van inspirerende jongeren die licht willen verspreiden! 💛💡