Ga naar submenu Ga naar zoekveld

BEAM's bijbelleesrooster: deze verzen bespreken we op Instagram

25 januari 2021 · Leestijd 6 min

Sinds de avondklok is ingegaan gaan twee BEAM-redacteuren elke avond om 21.00 uur live op Instagram om uit de Bijbel te lezen samen met honderden jongeren. Kijk jij vanavond mee en bereid jij je graag even voor? Check hier welke teksten we deze week gaan lezen en bespreken tijdens BEAM's Bijbelkwartier op Instagram (@EOBEAM).

JEZUS GEDOOPT | Zondag 24 januari

Mattheüs 3: 13 – 17: 
Toen kwam Jezus vanuit Galilea naar de Jordaan. Hij kwam bij Johannes om door hem gedoopt te worden. Maar Johannes wilde hem tegenhouden en zei: ‘Waarom bent u bij mij gekomen? Ik zou juist door u gedoopt moeten worden!’ Jezus zei: ‘Toch moet je het doen, want wij moeten alles doen wat God van ons vraagt.’ Toen deed Johannes wat Jezus vroeg. Jezus werd gedoopt. Zodra hij weer uit het water kwam, ging de hemel open. Jezus zag dat de Geest van God naar hem toe kwam in de vorm van een duif. En Gods stem klok uit de hemel: ‘Hij alleen is mijn Zoon. Mijn liefde voor hem is groot.’ 

De weergave van deze tweet vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

JEZUS MAAKT LAZARUS LEVEND | Maandag 25 januari

Johannes 11: 41 – 44: 
Toen haalden een paar mensen de steen weg. Jezus keek omhoog en zei: ‘Vader, ik dank u dat u naar mij luistert! Ik weet dat u altijd naar mij luistert. Maar ik zeg dit speciaal voor alle mensen die hier staan. Zij moeten geloven dat u mij gestuurd hebt.’ Daarna riep Jezus: ‘Lazarus, kom naar buiten!’ Toen kwam de gestorven Lazarus naar buiten. Er zat een doek om zijn gezicht, en er zaten doeken om zijn armen en benen. Jezus zei tegen de mensen: ‘Maak de doeken los, en laat hem gaan.’

De weergave van deze tweet vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

JEZUS IS BOOS | Dinsdag 26 januari

Mattheüs 21: 12 – 13: 
Jezus ging de tempel in. Daar zaten handelaars, die geld wisselden en duiven verkochten. Jezus begon alle handelaren en hun klanten weg te jagen. De tafels en stoelen van de handelaars gooide hij omver. Jezus zei tegen hen: ‘In de heilige boeken staat: Gods huis is een plaats om te bidden. Maar jullie hebben het veranderd in een huis van dieven!’ 

De weergave van deze tweet vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

PROFETIE OVER JEZUS | Woensdag 27 januari

Jesaja 53: 4 – 7: 
Gods dienaar heeft pijn gehad, hij heeft voor ons geleden. Hij heeft onze ziektes en onze pijn gedragen. Wij dachten dat God zijn dienaar liet lijden om hem te straffen. Maar God heeft hem gestraft voor ons. Gods dienaar is mishandeld voor onze fouten, hij is gedood voor onze zonden. Want wij luisterden niet meer naar God, we leken wel verdwaalde schapen. En Gods dienaar moest onze schuld dragen. Omdat hij gestraft werd, hebben wij nu vrede. Omdat hij geslagen is, zijn wij genezen. Gods dienaar werd mishandeld, maar hij verzette zich niet. Hij zweeg, hij deed zijn mond niet open. Hij was zo stil als een lam dat geschoren wordt. Hij was zo stil als een schaap dat geslacht gaat worden. 

De weergave van deze tweet vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

JEZUS LOOPT OVER WATER | Donderdag 28 januari

Mattheüs 14: 26 – 33: 
Toen de leerlingen hem over het water zagen lopen, schrokken ze vreselijk. Ze schreeuwden het uit van angst en riepen: ‘Een geest!’ Maar Jezus zei: ’Rustig maar, ik ben het. Jullie hoeven niet bang te zijn.’ Toen zei Petrus: ‘Heer, als u het echt bent, zeg dan dat ik over het water naar u toe moet komen.’ Jezus zei tegen hem: ‘Kom naar mij toe.’ Petrus stapte uit de boot. Hij liep over het water naar Jezus toe. Maar toen hij merkte hoe hard het waaide, werd hij bang. Hij zakte weg in het water en schreeuwde: ‘Heer, red mij!’ Meteen stak Jezus zijn hand uit en greep Petrus vast. Hij zei: ‘Waarom twijfel je? Is je geloof dan zo klein?’ Toen ze in de boot stapten, stopte het met waaien. De leerlingen in de boot knielden voor Jezus. Ze zeiden: ‘U bent echt de Zoon van God!’ 

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

JEZUS IS BANG | Vrijdag 29 januari

Lucas 22: 40 - 45:  
Toen ze op de berg waren, zei Jezus: ‘Bid God om kracht, zodat je geen verkeerde keuze maakt.’ Daarna liep hij zelf een stukje verder. Hij knielde en begon te bidden: ‘Vader, als u het wilt, houd dan dit zware lijden bij mij weg! Maar doe wat u zelf wilt, niet wat ik wil.’ Toen kwam er een engel uit de hemel om Jezus kracht te geven. Jezus was bang en ging steeds harder bidden. Zijn zweet viel in grote druppels op de grond. Het leken wel druppels bloed. Toen Jezus klaar was met bidden, stond hij op en ging naar zijn leerlingen. Die waren van verdriet in slaap gevallen. 

JEZUS IS OPGESTAAN | Zaterdag 30 januari

Lucas 24: 36 – 40: 
Terwijl de leerlingen met elkaar aan het praten waren, stond Jezus plotseling bij hen. Hij zei: ‘Ik wens jullie vrede.’ De leerlingen schrokken en werden bang. Ze dachten dat ze een geest zagen. Maar Jezus vroeg: ‘Waarom zijn jullie bang? En waarom twijfelen jullie of ik het echt ben? Een geest heeft geen lichaam. Maar kijk eens naar mijn handen en mijn voeten. Raak mij eens aan. Jullie kunnen toch zien dat dit mijn lichaam is? Ik ben het echt! 

JEZUS GAAT NAAR HEMEL | Zondag 31 januari

Mattheüs 28: 16 – 20: 
De elf leerlingen gingen naar Galilea. Ze gingen naar de berg die Jezus genoemd had. Toen ze Jezus zagen, knielden ze voor hem. Maar sommige leerlingen twijfelden. Jezus kwam dichterbij en zei tegen de leerlingen: ‘God heeft mij alle macht gegeven, in de hemel en op aarde. Jullie moeten naar alle volken gaan, zodat iedereen mijn leerling kan worden. Jullie moeten de mensen dopen in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige Geest. Leer de mensen om zich te houden aan alles wat ik jullie verteld heb. En vergeet nooit: ik ben met jullie, totdat de nieuwe wereld komt.’  

Vind jij een kwartiertje Bijbelstudie veel te kort? Snappen we wel! We hebben een podcastserie waar dezelfde redacteurs uitgebreider praten over verschillende teksten uit de Bijbel. Check hier de afspeellijst met afleveringen.

Geschreven door

Wilke

Misschien ook wat voor jou

Volg BEAM op TikTok!

Voor video's van inspirerende jongeren die licht willen verspreiden! 💛💡