Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
11 december 2014 Reageer

10 tips tegen stress

Help, voor de vakantie moet ik nog vijf essays inleveren. Verder: twee tentamens leren, nog een keer iets goeds doen voor een ander en een ondertussen alvast vakantieplannen maken. Stress? Hoe kom je erbij... Check deze tips voor een relaxed leven:

1. Leer ‘nee’ zeggen
Je barst vast van de talenten en misschien word je wel voor van alles en nog wat gevraagd. Het is heel mooi om je talenten in te zetten, doet dit vooral. Maar wees eerlijk, je kunt niet overal tegelijk zijn. Ben je niet zo goed in ‘nee’ zeggen? Leer jezelf dan aan om ‘ik denk er nog even over na’ te antwoorden als iemand je weer voor iets vraagt. Kijk rustig of er nog ruimte is in je agenda en bedenk of dit bij je past. Zo niet, wees dan niet bang om nee te zeggen.

2. Minimaliseer je prikkels
We krijgen met z’n allen een bak informatie over ons heen via de televisie, telefoon, e-mail, social media, radio, nieuws, reclames, en nog veel meer. Probeer de stroom aan berichtjes en prikkels zoveel mogelijk te beperkten tot een paar tijdstippen in de dag. Je kunt beter elke twee uur al je berichtjes checken dan iedere minuut één appje. Wees selectief in wat je kijkt en ga niet urenlang zinloos zappen. Daarmee houd je genoeg tijd over voor andere dingen.

3. Maak een lijstje van de vijf belangrijkste dingen in jouw leven
Wat heeft waarde voor jou en waar krijg je energie van? Is dat schrijven, muziek maken, voetballen, skateboarden, of meedoen aan een bingo? Schrijf het op en zorg dat je veel tijd aan deze dingen besteedt.
 
4. Evalueer je verplichtingen en je tijd
Zet al je verplichtingen en taken (op het gebied van werk, je studie, de kerk en privé) op een rij en kijk hoeveel tijd je eraan kwijt bent. Strookt het een beetje met het lijstje dat je bij punt 3 hebt gemaakt? Zo niet, probeer dan opnieuw prioriteiten te stellen.

5. Oefen jezelf in single-tasken
De Voice of Holland (voor de vrouwen onder ons) of die leuke voetbalwedstrijd (voor de mannen) staat aan, terwijl je een tentamen leert, je kamer probeert op te ruimen en af en toe stuur je ook nog wat snapchats, om tussendoor ook nog een nieuwe dubsmash-video in te zingen (want dat was alweer bijna drie uur geleden). Multitasken kunnen we heel goed, maar heel effectief is het niet en het zorgt ook nog eens voor veel onrust in je hoofd. Probeer je te richten op één taak en maak die af voordat je aan de volgende begint.

6. Inventariseer wat je allemaal bezit
Een overvolle kledingkast, de vloer van je kamer bezaaid met schoenen en óveral mappen, papieren en spullen die je eigenlijk nooit gebruikt. Een onrustige kamer of een overvol huis zorgt voor onrust in je hoofd. Ruim je kast op en geef weg of verkoop wat je niet meer gebruikt. Houd je bureau zo leeg mogelijk. Ruim je kledingkast uit en stop nu écht die truien die je nooit meer draagt in een kledingcontainer. Geef alle spullen die je houdt een vaste plek. Het geeft een opgeruimd gevoel, ook in je hoofd.

7. Eet niet te snel
Tussen je laatste les of college en je korfbaltraining nog snel een paar broodjes naar binnen proppen? Niet echt bevorderlijk voor een ontspannen gevoel. Probeer, voor zover dat lukt, de tijd te nemen voor een maaltijd. Langzaam eten zorgt voor een betere opname van voedsel en een betere spijsvertering.

8. Stop met stressen in het verkeer
Stressen voor het stoplicht op je fiets of heel hard zeuren over de file als je in de auto zit? Een tandje langzamer in het verkeer scheelt een hoop irritaties. Zet je favoriete muziekje op en relax. Aan een file of een rood stoplicht kun je toch niets veranderen. Ook niet aan een vertraagde trein, trouwens.

9. Maak tijd vrij voor belangrijke zaken

Skip de tijdverspillers (uren online rondhangen of dagenlang series kijken) en maak eens tijd vrij in je agenda voor wat je echt belangrijk vindt. Zoek die vriend of vriendin op die je al lang niet meer hebt gesproken of organiseer een spellenavond met vrienden.

10. Vraag om rust
‘Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven’, zegt Jezus in Mattheus 11. ‘Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

Reacties

Wanneer je cookies in de categorie Overig accepteert vind je hier NPO Selected.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden