Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Kaylee (20): “Ik zoek leeftijdsgenoten met wie ik samen kan bidden”

20 januari 2021 · Leestijd 5 min

Kaylee (20) is niet gelovig opgevoed, maar heeft God drie jaar geleden ontdekt. Haar familie en vrienden vonden het in het begin een gek idee: hoe kan iemand ineens zó overtuigd zijn van het geloof? Nou, dat was voor Kaylee allesbehalve gek! Ze heeft God op verschillende manieren aan het werk gezien in haar leven en is daar elke dag dankbaar voor. Via Vrome Vrienden hoopt ze mensen te ontmoeten met wie ze samen kan bidden en over Gods liefde kan praten.

“Vroeger was er veel ruzie bij mij thuis, vooral tussen mijn moeder en mij. Het werd zo erg, dat ik uit huis ben gegaan. Sindsdien heb ik op veel verschillende plekken gewoond. Die periode was erg moeilijk voor mij, waardoor ik depressief werd. Ik kende God toen nog niet, dus ik zat ook echt vast in die depressie en wist niet hoe ik daaruit kon komen.”

God geeft liefde en door Hem voel ik me niet alleen

“Op een gegeven moment woonde ik bij een christelijk gezin, waar ik voor het eerst in aanraking kwam met het geloof en de kerk. Een tijd later woonde ik bij een ander gezin, van wie het buurmeisje heel enthousiast was over de kerk in het dorp. Zij nodigde mij uit om een keer mee te gaan en na lang twijfelen, besloot ik te komen kijken. In die kerk aangekomen, was ik direct geïnteresseerd, omdat ik liefde en acceptatie voelde. Ik wist meteen: hier wil ik graag onderdeel van worden; en ik ben nooit meer weggegaan.”

Dagelijks en op veel verschillende manieren met God bezig

“Sindsdien leer ik God steeds beter kennen. Hij geeft liefde en door Hem voel ik me niet meer alleen. God is er altijd en heeft het allerbeste met me voor! Hij geeft licht en leven, wat mij hielp om door moeilijke perioden – zoals de depressie – in mijn leven te komen."

Toen ik net geloofde, durfde ik geen vragen te stellen, want ik dacht dat dat dom was

"Omdat ik zo enthousiast ben over mijn geloof, ben ik er naast mijn studie heel veel mee bezig. Ik schrijf veel over mijn geloof en heb zelfs een gedichtenbundel uitgebracht. Hierin schrijf ik gedichten over hoe God werkt in mijn leven en het leven van anderen. Verder heb ik mijn eigen webshop opgestart en spreek ik ook af en toe in de kerk. Ik lees vaak in de Bijbel en draai dagelijks aanbiddingsmuziek. Kortom: ik ben dagelijks veel met God bezig.”

Op zoek naar leeftijdsgenoten voor gesprek

“Er gaan vooral oudere mensen naar mijn kerk. Dat is vaak heel gezellig, maar ik merk toch dat het lastig is om met hen gesprekken te voeren over het geloof. Ik denk dat dat komt door het leeftijdsverschil; zij staan op een ander punt in het leven dan ik. Hierdoor is het lastiger om situaties te herkennen van elkaar en kom ik moeilijker tussen het gesprek dat die mensen hebben. Vrome Vrienden leek me dus een goede oplossing. Ik hoop namelijk leeftijdsgenoten te leren kennen met wie ik deze gesprekken over God wél kan voeren.”

Samen het geloof ontdekken

“Het lijkt me tof om iemand – of een paar mensen – te ontmoeten die het geloof ook nog aan het ontdekken zijn. Ik kan me nog goed herinneren dat toen het voor mij allemaal nieuw was, ik mijn vragen niet echt durfde te stellen. Omdat ik onzeker was en bang was dat ik dom zou klinken, of een slechte christen zou zijn, hield ik vaak mijn mond. Toch heb ik ontdekt dat het super waardevol is om die vragen juist wél te stellen. Ik zou anderen daarmee willen helpen en hen willen bemoedigen. Ook lijkt het me fijn om meer van en met iemand over God te leren en om samen te bidden.”

Door gebed kunnen we elkaar bemoedigen

Gebed is belangrijk

“Bij de niet-christelijke vrienden die ik nu heb kan ik niet met mijn vragen over de Bijbel terecht. Als ik hen zou vragen om met mij te bidden, zouden ze dat ook netjes afslaan. Dit zijn wel dingen die ik graag met iemand zou willen doen, dus hoop ik via Vrome Vrienden deze persoon te vinden. Bidden is een van de meest pure mogelijkheden om contact te maken met God. Ik geloof ook dat we elkaar door gebed kunnen bemoedigen, want God kan bijvoorbeeld via de ander iets aan jou vertellen. Daarom vind ik samen bidden super krachtig en belangrijk.”

Ben jij net als Kaylee op zoek naar christelijke vrienden? Meld je hier dan aan voor Vrome Vrienden! Wie weet nemen wij dan contact met je op en kun je net zo'n oproepje doen als Kaylee.

Geschreven door

Thamara

BEAM nieuwsbrief

Abonneer je op de enige echte BEAM Nieuwsbrief. We sturen jouw de nieuwste artikelen en je ontvangt event-updates.

E-mailadres

Lees ook onze privacyverklaring.