Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Drie jonge christelijke lijsttrekkers in debat: “Je kunt je standpunten op dezelfde Bijbel baseren, en toch andere conclusies trekken”

11 februari 2021 · Leestijd 4 min

Politiek; niet een heel sexy onderwerp. Maar daar denken Daphne Steenbergen (22), Robbert van Ettekoven (18) en Arie Rijneveld (25) heel anders over. Zij zijn namelijk de jongste Tweede Kamerkandidaten die op de kieslijst staan van de drie christelijke partijen in Nederland; CU, CDA en SGP. Zij debatteerden er op los tijdens een live uitzending op het YouTube-kanaal van Punt Uit.

“Ze zijn alle drie christelijk, maar niet alle drie hetzelfde, anders zouden ze wel één partij geweest zijn”, legt presentator Arien van Ginkel aan het begin van het debat uit. “Je kunt je standpunten allemaal op dezelfde Bijbel baseren, en toch andere conclusies trekken”. Die verschillen werden wel duidelijk toen de jonge lijsttrekkers in debat gingen over onderwijs, klimaat en de Europese Unie. Dit waren de stellingen van de avond:

• “Er moeten meer kaders gesteld worden aan de vrijheid van onderwijs.”
  • “Er moeten in Nederland binnen vier jaar begonnen worden aan de bouw van een kerncentrale.”
  • “Rutte had zijn vetorecht moeten gebruiken tegen het Europese herstelfonds.”

En toch zijn we broertjes en zusjes

Wat elke stelling inhoudt wordt gelukkig steeds simpel uitgelegd door een middelbare scholier. Daarna mogen de partijen een paar minuten hun standpunt verdedigen, en dat gaat er soms best hard aan toe. Gelukkig komt de christelijke naastenliefde weer naar boven wanneer ze elkaars partij een compliment moeten geven. Het is in ieder geval duidelijk dat de partijen best nog wat van elkaar verschillen. Als je nieuwsgierig bent geworden kun je hier zelf het hele debat kijken:

Toestemmingen aanpassen

Even op een rijtje

Aan het einde van de uitzending heeft elke lijsttrekker één minuut de tijd om uit te leggen waar hun partij voor staat, en waarom je in maart op hen zou moeten stemmen. De volgende punten kwamen aan bod:

Daphne Steenbergen van de Christen Unie

“Gert-Jan Segers heeft in een video de volgende drieslag van de Christen Unie uitgebreid uitgelegd. Het eerste onderdeel is ‘zorg voor elkaar’. Dit houdt bijvoorbeeld in dat we moeten zorgen voor onze studenten door de basisbeurs terug te laten komen en studenten die deze niet ontvangen hebben een compensatie te geven. De tweede is ‘zorg voor de schepping’. Wij zijn een groene partij die zich hard maakt voor een duurzame samenleving. Als laatste willen we van economische groei naar bloei. Dat houdt in dat de winst niet bij bedrijven blijft, maar dat die winst gaat bijdragen aan heel de maatschappij.”

Arie Rijneveld van de SGP

“Onze partij komt op voor het leven. Dat betekent dat we tegen abortus en euthanasie zijn. Daarnaast zijn we ons ervan bewust dat we het niet alleen kunnen en onze blik op de Heer moeten houden. SGP-jongeren komen op voor kansen voor jongeren als het gaat om de woningmarkt, studiefinanciering en de arbeidsmarkt. Naast al die mooie dromen blijven we ook verstandig.”

Robbert van Ettekoven van het CDA

“Ook wij vinden rentmeesterschap belangrijk. We willen niet dat Nederland vol staat met zonnepanelen en windmolens waardoor je het nauwelijks meer herkent, maar zijn voor de bouw van kerncentrales. Wat er in het verleden fout is gegaan, zal met onze huidige kennis niet meer kunnen gebeuren.”

Ben je benieuwd welke partij het beste bij jou past? Dan kun je de online stemwijzer invullen. En vergeet natuurlijk niet te stemmen op 15, 16 of 17 maart 2021.

Geschreven door

Daniëlle

Misschien ook wat voor jou

Volg BEAM op TikTok!