10 september 2020

Noa heeft chronische depressie: “Bidden geeft me rust en steun als ik in een dal zit”

Iedereen heeft een verhaal. Maar wanneer heb je de kans om onbeschaamd al je vragen aan de ander te stellen? Nou, dat kan hier. Bij de BEAM-rubriek ‘Durf te Vragen’ stellen wij de vragen die jij via Instagram hebt ingestuurd. Vandaag spreken we met Noa (17). Zij heeft een dysthyme stoornis, een soort van chronische depressie met veel terugvallen.

Sabine: “Wat is een chronische depressie?”

“Ik heb een dysthyme stoornis. Dit is een vorm van depressie. Waar je bij een ‘gewone’ depressie één diep dal hebt, heb ik meerdere dalen die vaak iets minder diep zijn. Een langdurige depressie dus. Bij sommige mensen is het chronisch omdat ze een stofje missen, maar bij mij is het een soort verslaving. Dat betekent dat ik bewust moet zijn van mijn negatieve gedachten en daarop actie moet ondernemen.

Als ik bijvoorbeeld een nieuwe outfit heb, krijg ik meteen in mijn hoofd de gedachte: hierin lijk je dik. Dan moet ik dus denken: Nee, dat is niet zo. Ik lijk stevig, dat ben ik ook en dat is niet erg.”

Ireen: “Hoe beïnvloedt depressie jouw dagelijks leven?”

“Als ik in een dal zit, lig ik veel in bed. Ik moet dan echt moeite doen om activiteiten te bedenken die me uit bed slepen. Ik probeer kleine doelen voor mezelf op te stellen die me hierbij kunnen helpen. Dan zeg ik bijvoorbeeld tegen mezelf: “Ik ga vandaag alleen even met de hond spelen en daarna kruip ik meteen weer mijn bed in.” Als ik dan met de hond heb gespeeld, merk ik dat dat me best blij maakt. Dat is het moment dat ik denk: hmm, ga ik nu nog mijn bed in? Vaak blijf ik dan toch even beneden zitten.”

Isabel: “Hoe gaan jouw vrienden/familie ermee om?”

“Soms lukt het me niet om mezelf te motiveren iets te doen. Dan app ik mijn ouders: “Mam, pap, het gaat even niet zo goed. Willen jullie me helpen?” Of ik vraag of iemand een spelletje met me wil spelen. Als niemand dan zegt: “ja, leuk!”, zeg ik meestal dat ik het nodig heb en dan doen ze een spelletje met me. Het hoeft niet altijd een spelletje te zijn. Ik vind het ook al fijn om erover te praten door met een vriendin te appen of een eindje te wandelen.

Ik merk dat mijn vrienden het soms moeilijk vinden dat ik last heb van een depressie. Ik heb bijvoorbeeld een vriendin die het zich heel persoonlijk aantrekt. Mijn vrienden geven heel veel om mij en vinden het daardoor lastig om te zien dat ik niet zoveel om mij geef. Toch zijn ze er altijd voor me. Ik heb bijvoorbeeld wel eens twee uur met een vriendin op de bank gezeten zonder dat we met elkaar gepraat hebben. Dat lukte me dan niet, maar het was wel fijn dat ze er gewoon was.”

Nadine: “Welke dingen helpen jou om door zware tijden heen te komen?”

“Afgelopen winter zat ik in een heel diep dal. Daar heb ik weten uit te klimmen, dus op dit moment voel ik me goed! Wat me dan het meest steun geeft in zo’n dal, is bidden. Ook als ik me onrustig voel, bid ik. Ik vraag dan of God me rust wil geven. Meestal komt die rust meteen, soms ook twee dagen later.

Een ander ding dat me helpt, is erover praten. Het maakt niet uit of dat met God, mijn ouders, vriendinnen of mijn therapeut is. Als ik het maar niet opkrop.”

Ilse: “Hoe ervaar jij God in je depressie?”

“Bij God vind ik troost en rust. Ik weet dat hij een plan heeft met mijn leven en dat deze depressie me alleen maar sterker maakt. Alles wat ik leer en meemaak, helpt me om sterker te worden. Natuurlijk denk ik soms: Waarom moet ik dit nou hebben? Toch vertrouw ik op God en kan ik dankbaar zijn!”

Laura: “Als mensen iemand met depressie willen helpen, wat moeten ze dan doen/zeggen?”

“Wat belangrijk is als mensen iemand met depressie willen helpen, is dat ze moeten proberen om door het masker heen te prikken. Mensen die depressief zijn, hebben vaak een masker op. Als je dan vraagt: “Hoe gaat het?”, zal diegene vaak meteen “Ja, het gaat wel goed” zeggen. Terwijl het vaak helemaal niet goed met ze gaat. Probeer door te vragen! Dus niet: “Oh, fijn dat het goed gaat”, maar “Gaat het echt goed?” of “Wat heb je vandaag gedaan?”.  Het is ook goed als mensen luisteren naar je. Probeer tijd te maken voor diegene, zodat hij of zij zich gehoord en gezien voelt.”

Celine: Heb je tips voor mensen die zich soms depressief voelen?

“Stel doelen voor jezelf. Ben je uit bed gekomen om je tanden te poetsen? Dan mag je trots zijn op jezelf; je bent je bed uitgekomen en hebt iets gedaan. Probeer daarnaast afleiding te zoeken en bezig te zijn. Je kan meer dan je denkt.”

Janine: Heb je hoop dat je er ooit vanaf komt?

“Toen ik me weer goed voelde na mijn diepe dal van afgelopen winter, heb ik het even helemaal anders gedaan. Ik heb een tatoeage laten zetten van een lotusbloem en een punt komma. De lotusbloem staat voor een nieuw begin en de punt komma staat voor het leven dat geen einde is, want er is een eeuwig leven bij God. Ik heb ook mijn haar kort geknipt en nieuwe kleding gekocht. Ik dacht: Dit wordt mijn jaar!"

"Het kan zo zijn dat een goede periode zomaar ineens honderd jaar duurt. Dan zijn er geen down-momenten meer en ben ik dus van de depressie af. Toch kan het ook zo gebeuren dat ik er weer last van krijg. Dat is oke, want ik weet dat ik gevoelig ben voor depressie. De kans dat het terugkomt, is groter dan bij veel anderen. Als dat zo is, weet ik in ieder geval wat ik ertegen kan doen.”

Lijkt het jou leuk om ook vragen van anderen te krijgen over iets wat jou bijzonder maakt? Stuur een mailtje naar [email protected] of WhatsApp naar het nummer 06-83673700 en wie weet zie je jezelf wel terug in deze rubriek.

Lees meer

Volg ons