Nut van niksen
17 september 2020

Dit is waarom jij vaker moet NIKSEN

Niksen komt van het woord ‘nietsdoen’ en betekent: iets doen zonder doel. Bijvoorbeeld uit het raam staren, rondhangen of naar muziek luisteren. Dat klinkt lekker, hè?! Als jong kind deed je dit elke dag, maar nu? Hoe vaak niks jij nog zonder je telefoon te pakken of zonder te bedenken wat je daarna gaat doen? Wij geven ons brein niet vaak meer de kans om zich even te ontspannen, zodat het gewoon stil kan zijn.

‘Ik heb het al jaren superdruk en dat gaat prima’

Stress verandert onze hersenen. Er worden nieuwe hersenverbindingen aangemaakt, als je langere tijd gestrest bent. Jouw brein denkt namelijk dat deze nieuwe, stressvolle toestand het nieuwe normaal is, maar dit is niet hoe jouw lichaam is bedoeld. Als je altijd bezig blijft, kun je in een vicieuze cirkel terechtkomen, die lijdt tot stress, angst en zorgen.

‘In de Bijbel staat duidelijk dat lui zijn niet bedoeling is’

Dit thema komt inderdaad meerdere keren terug in de Bijbel, zoals in Spreuken 21:25: “De verlangens van een luiaard leiden tot zijn dood, hij weigert zijn handen te gebruiken.” Niksen is iets anders dan lui zijn. Een van de eerste dingen die God doet na zijn scheppingswerk, is een rustdag instellen, omdat hij weet dat de mens rust nodig heeft. God rustte op de zevende dag: niet omdat hij moe was, maar om het goede voorbeeld te geven. Zonder zijn smartphone te pakken of zich druk te maken om een komend tentamen, genoot hij van zijn schepping.

Tekst loopt door onder illustratie: 

Zo leer jij niksen

‘Iedereen is anders, niksen werkt niet voor iedereen’

Bij ieder mens ziet niksen er anders uit. De een heeft er veel meer moeite mee om naar een lagere versnelling te schakelen dan een ander. Toch heeft iedereen momenten nodig waarop even niets hoeft. Dagdromen is een voorbeeld van niksen, maar je kunt ook kleuren, koken, wandelen, fietsen of muziek luisteren. Wat jouw beste manier is, kun je alleen ontdekken door het gewoon te proberen.

‘Ik kan niet niksen, want mijn hoofd zit te vol’

Het kan zijn dat je brein overuren blijft draaien. Experimenteer eens of het jou helpt om een brain dump te doen. Je pakt een notitieblokje en schrijft vijf minuten lang alles op wat in je opkomt. Van grote zorgen en levensvragen tot een willekeurige gedachte over de pizza waar jij gisteren je gehemelte aan verbrandde. Omdat je alles op papier zet, denken je hersenen dat deze dingen zijn geregeld. Dit geeft rust om daarna in het moment aanwezig te zijn. Op deze manier train jij je ‘niks-spieren’ en leer je om dat ongemakkelijke en drukke gevoel los te laten.

Zo leer jij niksen

Wil jij weten welke twee manieren jou helpen om te beginnen met niksen en waarom ons brein dit zo keihard nodig heeft? Haal dan snel het nieuwste BEAM Magazine in huis en lees het volledige artikel!

Word lid en ontvang ons magazine 4 keer per jaar of vraag een gratis proefnummer aan.

Illustratie: Ilse Weisfelt

Lees meer

Volg ons