27 mei 2020

Jongen verstopt zich in school om toch les te krijgen tijdens coronacrisis

Vanaf 2 juni mogen de middelbare scholen weer gedeeltelijk open, maar voor Jesse (12) uit Naarden bleek dit een te moeilijke opgave. Toen hij samen met zijn ouders een kijkje mocht nemen in zijn nieuwe school verstopte hij zich. Pas laat in de middag vonden zijn ouders hem in de school waar hij nog rustig zat te praten met een wiskundeleraar.

Jesse woont met zijn vader en moeder in Naarden en wist daar al gauw bekend te worden onder zijn stadsgenoten. Ondanks zijn jonge leeftijd staat hij in Naarden bekend als ‘wonderkind’ en op de basisschool viel hij op door zijn kennis over rekenen en wiskunde. Door de coronacrisis kon Jesse zijn geluk niet op toen hij eindelijk mocht kijken in zijn nieuwe school. De middelbare school in Naarden kende de reputatie van Jesse maar al te goed en een lang gesprek was het niet: de school wilde Jesse vanzelfsprekend verwelkomen na de zomervakantie. Een reden tot feest zou je zeggen, maar dat liep anders.

Andere interesses

Tegen de lokale omroep RTV Utrecht vertellen zijn ouders dat Jesse helemaal niet blij was tijdens het gesprek. “Toen een mentor ons het prachtige nieuws vertelde, zat Jesse heel ergens anders met zijn hoofd. Alsof hij totaal geen aandacht voor haar had.” Dit bleek te kloppen, want Jesse had veel meer interesse in een andere medewerker van de school. Wiskundeleraar Wilco ter Broek, bleek achteraf.

We raakten in complete paniek, omdat hij nergens te bekennen was

Na het gesprek met de mentor liepen beide ouders terug naar huis, toen ze halverwege ontdekte dat Jesse helemaal nergens te bekennen was. “We raakten allebei in complete paniek, maar door de coronamaatregelen konden we niet zomaar teruggaan. We hebben de school natuurlijk gelijk gebeld, maar door een bezoekersschema tegen de drukte konden we alleen aan het eind van de middag in de school zoeken. Toen we aankwamen, was hij nergens te bekennen. Totdat we op de bovenste verdieping het wiskundelokaal binnenliepen.”

‘Volkomen logische actie’

“Daar zat hij te praten met iemand,” vertelt de vader van Jesse. Die iemand bleek wiskundeleraar Wilco ter Broek te zijn en hij kan achteraf wel lachen om de situatie. “Jesse klopte op de deur en toen hij na een korte introductie begon te praten over zijn wiskundige interesses merkte ik dat hij al zoveel kennis had, echt ongelofelijk! Ik heb hem enkele nieuwe wiskundige formules laten zien en binnen de kortste keren was het al vijf uur,” vertelt wiskundeleraar ter Broek aan RTV Utrecht. Jesse zelf snapt weinig van alle commotie. “Jullie weten toch dat ik geïnteresseerd ben in wiskunde? Dan is het toch logisch dat ik met meneer ter Broek wilde praten?”

Of zijn merkwaardige actie nog consequenties heeft op zijn toelating op de middelbare school in Naarden is nog niet bekend. Het is in ieder geval duidelijk dat niet elk kind zo lang kan wachten tot hij weer naar school kan gaan.

BEAM vertaalt in deze serie met een knipoog Bijbelverhalen die vandaag de dag zeker viral zouden zijn gegaan. Komt het je misschien bekend voor? (vanaf vers 41).

Lees meer

Volg ons