Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Sanne heeft een stoornis aan het immuunsysteem: “Ik werd gepest en buitengesloten”

9 april 2020 · Leestijd 3 min

In de rubriek #SpeakLife praten wij over de impact van woorden, positieve of negatieve woorden. Sanne (18) heeft een immuunsysteemstoornis en is vanaf de eerste klas van de middelbare school gepest en buitengesloten. Sanne vertelt ons wat voor impact deze tijd op haar leven heeft gehad.

“Mijn immuunsysteem werkt niet zoals het zou moeten werken. Ik mis een enzym en daardoor is mijn hele afweersysteem in de war. Het lukt mijn lichaam niet om zonder hulp tegen bepaalde bacteriën en virussen te vechten. Wel is het voor mij een hele opluchting dat ik nu eindelijk weet wat ik heb. Hiervoor was ik namelijk continu erg ziek en groeide ik niet meer. Gelukkig kan ik geholpen worden nu ze weten wat ik heb. In krijg een injectie in mijn been en een infuus in mijn buik. Het infuus geeft witte bloedcellen af die in de loop van de week terecht komen in mijn aders. Door de injectie en het infuus lukt het wel om te vechten tegen bacteriën en virussen.”

Gepest en buitengesloten

“In de eerste en tweede klas werd ik gepest, in het derde en vierde jaar buitengesloten. Het buitensluiten vond ik erger dan het pesten. De meiden in mijn klas hadden door dat ze me aan het buitensluiten waren. Na een gesprek met een leraar die besloot dat we dit samen moesten oplossen, hadden ze echter niet de intentie om de situatie te veranderen. Vaak kreeg ik opmerkingen naar mijn hoofd gesleurd, bijvoorbeeld in de kleedkamer van gym: “Weet je wel dat je geen figuur hebt”, “Je lijkt vierkant” en “Je ziet er niet uit zoals een vrouw eruit hoort te zien” Heel vaak moest ik opschuiven of ergens anders zitten, omdat ze liever wilden dat iemand anders op de plek zou zitten waar ik zat."

Beloftes

"Ik heb wel eens aan meiden gevraagd of ze iets met mij wilden doen of samen wilden werken aan een project. Dan mompelden ze wat en kwam het uiteindelijk neer op een nee. Heel vaak hebben mensen mij dingen beloofd die ze vervolgens nooit nakwamen. Als er nu iets waar ik me op verheug afgezegd wordt, kan ik daar heel slecht mee omgaan. Dan heb ik telkens een associatie met mijn middelbareschooltijd.”

De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Betere tijden

“Ik wilde in mijn middelbare schoolperiode niet naar school. Ik moest mezelf elke keer weer pushen om wel heen te gaan. Het laatste jaar zat ik veel op de gang; ik wilde zo min mogelijk in contact komen met de rest van mijn klas. In die tijd begon ik met zelfbeschadiging. Een leraar die ik in vertrouwen had genomen, vertelde ik hierover en hij heeft voor hulp gezorgd. Nu gaat het een stuk beter met me. Ik ben binnenkort vijf maanden schoon van zelfbeschadiging. Ik ga nog steeds niet naar school, maar hoop dat op den duur wel weer te kunnen."

Yamillah heeft ADHD: “Mensen denken dat ik dom ben” Lees hier het Speak Life verhaal van Yamillah

Geschreven door

Maike

Misschien ook wat voor jou

Volg BEAM op TikTok!

Voor video's van inspirerende jongeren die licht willen verspreiden! 💛💡