Recensie: Slaves - Raven 1 | Ons verleden in de toekomst

12 december 2019 · Leestijd 4 min

Er is niets wat in aanloop naar december zoveel discussie veroorzaakt als zwarte piet. Want, volgens veel mensen refereert de zwarte piet aan ons slavernij verleden. Dat slavernij zeker niet alleen tot onze geschiedenis behoort blijkt wel uit het boek Slaves – Raven 1 van de Nederlandse auteur Miriam Borgermans. In dit boek, dat zich in het jaar 2558 afspeelt, zijn slaven net zo gewoon en alledaags als in ons verleden. Op een spannende manier heeft Miriam Borgermans onze huidige maatschappij verbonden met ons slavernij verleden: onze geschiedenis in de toekomst.

In het boek is Raven de persoon waar het allemaal om draait. Ze is een laatstejaarsleerlinge van een Slavenschool, opgeleid om haar toekomstige meester te dienen, maar slechts één stap verwijdert van de onderste laag van de samenleving. Als ze ontdekt dat haar beste vrienden een verschrikkelijk leven leiden bij hun meester, is ze vastbesloten om daar zelf aan te ontsnappen. Ze wordt verkocht aan de machtige Genoot Ghassan Aboud, die haar goed behandelt. Ze lijkt vrij te zijn, tot Ghassan opeens vermoord wordt en Raven als schuldige wordt aangewezen. Omdat ze een slaaf is zonder rechten, belandt ze zonder pardon en zonder proces in een Reservaat. Een plek waar de overlevingsduur slechts drie dagen is. Raven moet alles op alles zetten om te kunnen overleven en om te kunnen ontsnappen uit het web van verraad en geheimen waarin ze terecht is gekomen.

Het zet je aan het denken

Raven 1 is een boek dat vol zit met thematiek, spanning, maar bovenal een ingewikkelde maatschappij. Het systeem dat in de maatschappij verweven zit is erg complex, maar Borgermans heeft dit door het verhaal heen erg goed uitgewerkt. Hiervan is voornamelijk sprake in de eerste honderdvijftig pagina’s van het boek. Maar jammer genoeg mist het boek daar spanning en is het moeilijk leesbaar. Terwijl daar juíst elementen worden besproken die erg interessant zijn, zoals de Slavenschool van Raven, maar bovenal de slavenmarkt die een aantal keer per jaar wordt gehouden. Hier laat Borgermans duidelijk de overlap met ons verleden te zien, maar tegelijk ook de dingen die verkeerd gaan in de maatschappij van nu. Dit zet je zeker aan het denken en brengt het verleden op een bepaalde manier dichterbij. Het is daarnaast erg interessant dat het verhaal vanuit een slaaf wordt verteld, hierdoor kun je deze kant van de slavernij beter begrijpen.

Spanning +1

In tegenstelling tot de eerste honderdvijftig pagina’s bevat de rest van het boek veel spanning die zich maar op blijft bouwen. Hoewel Ravens verhaal soms in rustiger vaarwater komt en daarmee ook de thematiek, zijn er andere verhaallijnen die voor de spanning zorgen, namelijk van een zekere ‘S.’. Hierdoor kun je het boek nauwelijks wegleggen! Daarnaast krijg je het gevoel dat het boek naar een eindpunt toewerkt, wat na de gigantische cliffhanger op het eind niet zo blijkt te zijn. Juist door deze cliffhanger wordt het verhaal nog leuker, waardoor je meteen aan het tweede deel wilt beginnen. Romantiek schuwt de auteur ook zeker niet, net als personages met veel verschillende persoonlijkheden. Hierdoor wordt het boek heel divers, maar aan de andere kant ook een beetje psychologisch. Dit werkt niet averechts, wat je misschien zou verwachten, maar zorgt voor extra diepgang. Waardoor je nóg meer in het boek wordt getrokken.

Magische quotes

Daarnaast is de schrijfstijl die de auteur gebruikt erg fijn. Het boek is op een filmische manier geschreven, waardoor je gebeurtenissen zonder moeite voor je kunt zien. Een nadeel hieraan is dat sommige dialogen erg ver uitgewerkt zijn en daardoor soms niet veel aan het verhaal toevoegen. Andere dialogen daarentegen dragen juist veel bij aan het begrip en de opbouw van het verhaal en zijn dus erg interessant. De auteur maakt daarbij ook gebruik van quotes aan het begin van elk hoofdstuk. Deze laten aan de ene kant meer van het verleden van deze dystopische maatschappij zien, aan de andere kant vertellen ze haast op een magische manier dat wat in het hoofdstuk niet onder woorden gebracht kan worden.

Raven 1 is een boek dat je aan het denken zet over ons eigen slavernij verleden, maar zeker ook over onze huidige maatschappij. Na een rustige start wordt de spanning opgebouwd tot een gigantische cliffhanger aan het eind. Gelukkig hoef je niet stil te zitten, want na Raven 1 zijn ondertussen al vier andere boeken in de dezelfde serie verschenen!

Miriam Borgermans – 487 blz. – €18,95 bij bookspot.nl

Genre: futuristisch, dystopisch
Moeilijkheid taalgebruik: Gemiddeld