Recensie: Met 50 euro de wereld rond | Een bijzondere reis met inspirerende levenslessen

12 november 2019 · Leestijd 4 min

De Duitse Christopher Schacht is 19 jaar en heeft net zijn diploma gehaald wanneer hij een doldwaas idee omzet in actie: hij gaat met maar 50 euro op zak op wereldreis. Bepakt met vriendelijkheid, flexibiliteit en charme begint hij aan de reis. Zonder vliegtickets, hotelboekingen of creditcard. Meteen in de eerste week verliest hij in Amsterdam bijna al zijn geld. Tijdens zijn vier jaar durende reis ontmoet Christopher bijzondere mensen en leert hij veel over het leven, de liefde en God.

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik heb wel eens gefantaseerd hoe het zou zijn om een wereldreis te maken. Of in elk geval nieuwe delen van de wereld te ontdekken. Deze jongen heeft niet alleen gefantaseerd, hij heeft het ook echt gedaan! Dat maakte mij nieuwsgierig om eens te ontdekken wat zijn geheimen zijn.

Samen op reis

Het is een mooi boek om te zien. Er worden veel foto’s gebruikt, waardoor je beeld van de plek waar hij op dat moment over verteld gedetailleerder wordt. Omdat hij op zoveel plekken komt, helpen deze foto’s om het verhaal te blijven volgen. Het boek is verdeeld in vier etappes. Bij elke etappe is een stukje van de wereldkaart bijgevoegd met de plaatsen waar hij dan komt. Dit is heel prettig, want ik weet niet hoe het bij jullie zit maar mijn topografie kennis is niet zo groot dat ik precies weet waar alles ligt. Dus af en toe even kunnen spieken op de kaart is heel fijn.

Het is niet een boek die je in één keer uitleest. Je krijgt zoveel informatie binnen dat je soms even moet stoppen om het allemaal te verwerken en enigszins te onthouden. Het boek leest wel makkelijk door. Omdat hij het zelf vertelt kan hij je echt meenemen naar die plekken. Er worden in sommige stukken wel veel namen van landen, plaatsen of stammen genoemd waarbij je je echt even moet focussen om het goed te volgen.

We willen allemaal mensen die om ons heen staan. Maar zijn wij zelf ook bereid anderen bij te staan als het óns wat kost?

Levenslessen

Christopher leert veel tijdens zijn reis. Hij deelt deze levenslessen op de momenten dat hij ze zelf nodig heeft gehad of ontdekt heeft. Het zijn hele goede levenslessen. Hij deelt echt zijn eigen proces. Dit maakt het heel persoonlijk waardoor je een goed beeld krijgt van hoe hij door situaties heen gekomen is. Heel interessant om van te leren.

Ik heb geleerd om met extreem (!) weinig gelukkig te zijn. Niet alleen gelukkig, maar volkomen tevreden.

Aan het eind van het boek geeft hij nog 55 tips voor backpackers met een klein budget. Dus als je zelf van plan bent om (ooit) te gaan backpacken, is dit een handige lijst om even door te nemen. Er staan echt goede tips tussen!

God gaat mee

Wat ik mooi vind is dat hij samen met God zijn reis maakt. Misschien in het begin nog niet zo bewust, maar gaandeweg ontdekt hij dat God met hem meegaat en steeds opnieuw in dingen voorziet, zoals bijvoorbeeld contacten of vervoer, die hij zelf van tevoren nooit had kunnen bedenken. Het is niet dat hij het hier constant over heeft, maar hij vertelt af en toe wel duidelijk dat God belangrijk is in zijn leven en op welke manier.

Als jij graag meer van de wereld wilt weten, het zelf leuk vindt om te reizen of het gewoon interessant vind om te weten hoe iemand ooit met zo weinig geld de wereld rond gaat, dan is dit boek zeker iets voor jou! Het geeft je nieuwe inzichten, kennis en is gewoon super interessant om te lezen. En voor de plaatjeskijkers onder ons: de mooie foto’s spreken voor zichzelf.

Christopher Schacht – 320 blz. - €19,99 bij Bol.com

BOEKRECENSENT: JUDITH JOOSTEN