Recensie: Dit is mijn verhaal | Inspirerende, waargebeurde verhalen van jonge christenen

22 november 2019 · Leestijd 4 min

Jongeren tussen de 18 en 30 jaar vertellen in dit fotoboek hun verhaal. Ze hebben allemaal een christelijk geloof, maar dit heeft bij hen allemaal een andere vorm. In dit boek delen ze hun verhaal. Ze vertellen op een hele open en boeiende manier over wat ze belangrijk vinden en op welke manier zij God ervaren in hun leven.

Dit is niet zomaar een boek. Dit is een boek over jongeren zoals jij en ik. Niet verzonnen, maar echte mensen. Ik houd er van om getuigenissen te horen van andere mensen. Om meer te leren en ontdekken door wat anderen hebben meegemaakt. Daarom maakte dit boek mij nieuwsgierig. Ben je niet zo’n lezer? Ook dan is dit boek heel geschikt voor jou. Ik zal je uitleggen waarom.

Ieder leven is een verhaal

Het boek is heel mooi vormgegeven. Elk verhaal begint met een quote en foto van de persoon die het vertelt. Daarna een bladzijde met alleen een Bijbeltekst die de verteller heeft gekozen. Deze sluit aan bij de getuigenis die wordt gedeeld. Daarna volgt de getuigenis zelf waarbij ook drie quotes worden uitgelicht. Deze indeling maakt het overzichtelijk, het is duidelijk wie het verhaal vertelt. Door de foto’s krijg je een nog beter beeld van de persoon achter het verhaal. Ik vind dit zelf altijd wel prettig, omdat het plaatje dan completer wordt. Het maakt de verhalen ook sterker, want het wordt nog duidelijker hoe verschillend ieder mens is en dat iedereen zijn eigen verhaal te vertellen heeft.

Persoonlijk

Uit elk verhaal kan je andere levenslessen halen. Cecile vertelt bijvoorbeeld hoe zij tot bekering is gekomen en wat dit met haar gedaan heeft. Haar leven veranderde toen ze keuzes ging maken voor God. Kristi deelt hoe het is om op te groeien in een voor haar onbekend land en hoe ze daardoor in een depressie terecht kwam. Dave deelt dat hij veel gepest is in zijn jeugd en hoe hij daar mee omgegaan is. Dit zijn er maar een paar. Er is dus zeker een verhaal waar jij je in kan vinden en waar je door bemoedigd kan worden. Het verhaal van Dave boeide mij, omdat ik in een zelfde soort situatie heb gezeten en nog steeds wel zit. Het is dan interessant om te lezen hoe iemand anders ermee omgegaan is. Daar kan ik weer wat van leren.

Omdat het korte verhalen zijn, leest het makkelijk weg. Ik zou je niet aanraden het boek in één keer uit te lezen. Ik vond het prettig om af en toe een verhaal te lezen. Hierdoor blijft ook beter hangen wat er verteld wordt. Daarnaast is het fijn dat het een recent uitgegeven boek is. Daardoor zijn de verhalen eigentijds en is het makkelijker te begrijpen wat de jongeren zeggen.

God centraal

Er staat in de inleiding: ‘Daar waar we als mensen cultuurverschillen geregeld als botsingen ervaren, lijkt Jezus vanuit verschillende perspectieven en culturen bekeken een steeds meer gelaagde, rijkere en een diepere betekenis te krijgen. En hoewel ik van mening ben dat het christendom een vrij stevige theologische basis heeft, is mij steeds meer duidelijk dat de rijkheid en volheid van Christus niet in één cultuur valt te gieten.’ Ik kan me hier helemaal bij aansluiten. Naast dat de personen verschillende visies hebben op het geloof, komen er ook veel verschillende culturen aan bod. We geloven dat God elk mens geschapen heeft, en door deze unieke verhalen kan ik merken hoe veelzijdig God is.

Wil jij ook graag geïnspireerd worden door leeftijdsgenoten? Ben jij benieuwd naar hoe andere christenen met moeilijke situaties omgaan? Houd je van echte verhalen? Dan wil ik je dit boek absoluut aanraden! Het is inspirerend, zet je aan het denken, is boeiend en soms een beetje confronterend. Zeker weten de moeite waard!

Ben je niet zo’n lezer? Ook dan is dit boek iets voor jou! De korte verhalen lezen makkelijk weg, je hoeft geen lappen tekst in één keer te lezen. Ik daag je uit om het eens te proberen! En wie weet smaakt het daarna naar meer..

Janneke Stegeman – 150 blz. – Boekencentrum – €24,99 bij bol.com
Genre: non-fictie, religie, geloofsbeleving
Taalgebruik: Gemiddeld