Recensie: De Bijbel in strip | In no time de Bijbel door

28 november 2019 · Leestijd 3 min

Prachtige tekeningen, niet te veel tekst en af en toe een vleugje humor: Jeff Anderson en Mike Maddox creëren met hun Bijbel in strip een hele nieuwe manier van Bijbellezen!

De uittocht uit Egypte, David en Goliath, Jona en zelfs de brieven van Paulus; vanaf nu lees je het niet alleen in je Bijbel, maar bekijk je het ook in De Bijbel in strip! In 256 pagina’s nemen de auteurs je mee de Bijbel door. Er wordt niet alleen uitgebreid verteld over de geschiedenis van het volk Israël en het leven van Jezus, maar ook de profeten, een paar brieven en de openbaringen komen langs.

Overzicht

De tekenaars hebben niet veel ruimte nodig om een hoop te vertellen. Daardoor lees je in no time de hele Bijbel door. Doordat alles in chronologische volgorde staat, hielp de strip me echt om verhalen beter in een tijd te plaatsen. Ik haalde de richteren, profeten en koningen altijd een beetje door elkaar, maar deze manier van Bijbellezen zorgt dat je echt een goed overzicht krijgt. Ik vind het echt knap hoe ze bijvoorbeeld het verhaal van de profeet Elisa in één tekening beschrijven.

Anderson en Maddox zijn er in geslaagd om een mooi overzicht van de Bijbel te geven, al hebben ze niet alle verhalen genoemd. Ik mis bijvoorbeeld de torenbouw van Babel. Het was leuk geweest als ze de spraakverwarring die daar ontstond ook in de strip gezet hadden. In andere verhalen is het ze ook gelukt om te laten zien dat mensen ‘anders’ praten. Grappig dat je het niet leest maar zíét, dat geeft de strip net iets extra’s.

Tekenstijl

Niet alleen de weergave van de tekst, ook de tekeningen zelf zijn geslaagd. Vooral de gezichtsuitdrukkingen zijn echt goed getekend. De sfeer van het verhaal springt van de tekeningen af. Vooral bij de kruisiging zijn de verlatenheid, angst en pijn te voelen.

Minpuntje

Het enige dat ik op de strip aan te merken heb, is dat af en toe de details niet helemaal kloppen. Er is nog geen grijze haar te bekennen als Mozes op 80 jarige leeftijd richting de farao gaat, en Jona’s laatste reactie is niet in de Bijbel terug te vinden. Misschien hebben de auteurs zich af en toe niet helemaal aan het script gehouden, daar kon ik me niet aan ergeren. Het blijft een prima strip om op een hele andere manier met de Bijbel bezig te zijn.

Oftewel

De Bijbel in strip geeft op een hele leuke manier een overzicht van de Bijbel. Doordat je de verhalen niet alleen leest maar ook ziet, komen ze echt tot leven. Af en toe kloppen niet alle details, maar deze Bijbel is dan ook niet bedoeld voor Bijbelstudie. Al met al een origineel idee dat heel mooi uitgevoerd is! Dus heb je zin om te relaxen? Pak dit keer de Bijbel erbij!

Jeff Anderson & Mike Maddox – 256 blz. - €13,50 bij Ichtusboekhandel – uitgeverij Ark media
Taalgebruik: makkelijk
Genre: strip