Recensie: Verscheurd | Confronterend boek over homoseksualiteit

11 oktober 2019 · Leestijd 5 min

Er is niets wat zoveel verdeeldheid onder christenen en in kerken veroorzaakt als het woord ‘homoseksualiteit’. Ben je kant A of kant B? Dat veel christen-jongeren dit ervaren is duidelijk, zo ook voor Justin Lee, de auteur van het boek Verscheurd. In het boek, dat gebaseerd is op zijn eigen leven, gaat de schrijver in op dit onderwerp. Verschillende visies en aspecten worden gepresenteerd, niet alleen over homoseksualiteit, maar ook het geloof en de kerk nemen en centrale plek in.

Als tiener was Justin Lee ervan overtuigd dat zijn toekomst in de kerk lag. Maar wanneer hij ontdekt dat hij ‘anders’ is dan zijn medechristenen, dat hij homo is, gaat hij daaraan twijfelen. Bang voor de reactie van zijn medechristenen, vrienden en ouders houdt hij zijn geheim voor zich. Tot hij beseft dat dat niet langer kan. Hij besluit zijn ouders en vrienden over zijn geaardheid te vertellen en gaat op onderzoek uit naar wat God te zeggen heeft over homoseksualiteit.

Lee wil voor- en tegenstanders bij elkaar brengen

Wie verwacht dat Justin Lee in zijn boek een eenduidig antwoord geeft op de vraag of God homoseksualiteit goedkeurt, zal verrast worden. Het uitgangspunt van het boek is niet het geven van een definitief antwoord op dit vraagstuk, maar het uit de wereld helpen van misvattingen rondom homoseksualiteit. Lee streeft ernaar om mensen die ‘pro-homo’ zijn, kant A, en mensen die ‘anti-homo’ zijn, kant B, bij elkaar te brengen. De auteur omschrijft dit op uitgebreide en duidelijke manier. Zo wordt de vraag behandelt of mensen ervoor kiezen om homo te zijn. De auteur zegt hierover het volgende:

Als iemand zegt dat homo zijn een keuze is, bedoelt hij over het algemeen iets anders dan alleen ‘je aangetrokken voelen tot mensen van je eigen geslacht’. Daarom zijn definities ook zo belangrijk. De meeste mensen zijn het er echter over eens dat, hoewel we kunnen kiezen hoe we ons gedragen, we niet kunnen kiezen tot wie we ons aangetrokken voelen.

Wat Lee hier bedoelt is dat het feit dat je je aangetrokken voelt tot mensen van je eigen geslacht niet meteen betekent dat je daar ook naar moet handelen. Volgens de auteur is dit iets waar veel misvattingen over zijn. Naar zijn idee zien mensen ‘je aangetrokken voelen tot mensen van je eigen geslacht’ en ‘seks hebben met iemand van je eigen geslacht’ als één ding, namelijk ‘homo zijn’.

Ook de Bijbel wordt erbij gepakt

Naast deze ‘algemene’ onderwerpen over homoseksualiteit belicht de auteur dit onderwerp ook vanuit een Bijbels perspectief. Diverse Bijbelteksten worden in het boek besproken, waaronder de veel besproken Bijbeltekst rondom homoseksualiteit; Genesis 19, over Sodom en Gomorra. De auteur bespreekt deze teksten uitvoerig, zet ze in perspectief en laat zijn eigen meningen en ideeën naar voren komen.

De schrijver houdt daarnaast alle christenen een confronterende spiegel voor. Zo zegt hij het volgende in zijn boek:

Christenen kunnen wel zeggen dat Jezus hun hart veranderd heeft, maar waarom zouden mensen dat geloven als we ondertussen bekendstaan als meedogenloze godsdienstfanaten? We kunnen wel zeggen dat God liefdevol en genadig is, maar waar baseren we dat op als de kerk niet liefdevol en genadig is? We denken dat we het evangelie verdedigen. We hebben alleen niet in de gaten dat we het in werkelijkheid juist onderuit halen.

Wat de auteur hier duidelijk probeert te maken is dat we zelf zeggen dat wij als kerk liefdevol zijn naar onze medemens toe, maar waarom praten we juist vol haat en afschuw over homo’s? Volgens de auteur slagen we er bijzonder slecht in om de homogemeenschap tegemoet te treden met de genade die Jezus gehad zou hebben. De schrijver geeft hier zijn eigen leven als voorbeeld. Zo noemt hij zogenaamde ‘ex-homogroepen' die homoseksuelen heteroseksueel zouden kunnen maken. Diverse theorieën over waarom mensen homoseksueel zijn worden ook uitgebreid in het boek besproken. Een afstandelijke vader en een dominerende moeder of misbruik op jonge leeftijd zouden de redenen kunnen zijn dat iemand homoseksueel is. Al deze zaken en theorieën weerlegt de auteur met zijn eigen leven, want niets van dat alles is van toepassing op hem. Hij zou volgens deze theorieën heteroseksueel moeten zijn, terwijl andere mensen volgens dit plaatje juist homoseksueel zouden moeten zijn in plaats van hetero.

Conclusie: verplicht leesvoer

Verscheurd is eigenlijk verplicht leesvoer voor elke christen. Het is een boek dat ongelofelijk confronterend is en je een spiegel voorhoudt over je eigen christen-zijn. Hoe denk je zelf over homoseksualiteit? Kun je zelf wel iedereen, ongeacht zijn geaardheid, liefhebben met de onvoorwaardelijke liefde van God? Na het dichtslaan van dit boek weet je dat je nooit meer hetzelfde zult denken over homoseksualiteit, wie je ook bent, homo of hetero. Dit boek verandert jou, maar bovenal je kijk op je geloof en je relatie met God.

Justin Lee – 272 blz. – €20,99 bij Bookaroo

Taalgebruik: Gemiddeld, moeilijk
Genre: Non-fictie, Bijbelstudie, autobiografie