Icon--npo Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley Icon--menu Icon--chevron-down Icon--npo3
12 september 2019

Slaap jij slecht? Lees dit artikel!

Steeds meer mensen gebruiken medicatie om in slaap te komen. Dit zijn niet alleen volwassenen met een stressvolle baan, ook steeds meer tieners gebruiken medicijnen. Hoe komt dit en hoe kom je van je slapeloosheid af?

Een verklaring voor slapeloosheid die je vaak (vooral van je ouders...) zult horen is: Het komt allemaal door die ellendige smartphone!Is dit echt zo, en hoe werkt dit nou precies? Helaas is dit wel waar, een smartphone heeft heel veel voordelen, maar je slaapt er niet veel beter van. Toch blijkt uit een onderzoek van BEAM uit 2018 dat maar liefst 81% van de jongeren toch nog hun smartphone gebruikt vlak voordat ze gaan slapen.

Slaapexpert Gerard Kerkhof vertelt meer over het effect dat je smartphone op je nachtrust heeft: ’Beter slapen verbetert je levenskwaliteit, waardoor je echt het beste uit jezelf kunt halen.’ Hij legt uit dat smartphones blauw licht uitstralen, wat ervoor zorgt dat je brein gaat denken dat het nog geen tijd is om te slapen. Zo blijven je hersenen nog doorwerken terwijl ze eigenlijk tot rust moeten komen.

Andere redenen

Natuurlijk is je smartphone niet de enige mogelijke reden dat je slecht slaapt. Stress kan ook een belangrijke reden zijn. Als je ’s avonds nog gespannen bent is het ook lastig voor je brein en lichaam om tot rust te komen. Zoals je misschien wel weet is het ook niet verstandig om vlak voor het slapen nog koffie of zwarte thee te drinken. Dit komt door de stoffen cafeïne en theïne, die je extra wakker houden. Ook de stof nicotine heeft deze werking, dus roken zorgt ook voor een slechtere slaap.

Niet aan alle redenen kun je zelf iets doen. Leeftijd speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol, oudere mensen slapen over het algemeen slechter dan jongeren. Ook kan het zijn dat je iets traumatisch hebt meegemaakt wat voor meer stress, slaapstoornissen of nachtmerries kan zorgen.

Oplossingen

Makkelijke oplossingen zijn natuurlijk: stop met slechte leefgewoonten en leg die smartphone ’s avonds eens weg! Maar heb je dit allemaal al geprobeerd en slaap je nog steeds slecht? Hou een slaapdagboek bij! Hier zie je een voorbeeld van zo’n slaapdagboek. In dit dagboek hou je onder andere bij hoelang je hebt geslapen en hoelang het duurde voordat je in slaap viel. Dit geeft jezelf een idee over je slaapritme en wat je hieraan kunt veranderen.

Een smartphone is niet alleen maar slecht qua slaap: er zijn ook een heleboel apps die je juist helpen te slapen! De meeste apps tracken je slaaptijd en slaapritme, en veel apps berekenen ook wat voor jou de optimale tijd is om op te staan. Sommige apps hebben wat meer mogelijkheden, zoals Pillow (voor iPhone) die geluidsopnames kan maken om te zien of je snurkt, of Runtastic Sleep Better (voor Android), waar je ook slechte slaapgewoontes als cafeïne inname in kunt voeren. Het is nog wel discutabel of dit nou echt een goede manier is om beter te slapen. Er worden veel onderzoeken naar gedaan maar experts zijn het daarover niet altijd met elkaar eens.

In het onderzoek van BEAM kwamen er ook nog enkele originele tips uit om beter te slapen. Deze schijnen super effectief te zijn, je kunt ze hier lezen. 

Als je echt serieuzere slaapproblemen hebt, kun je natuurlijk het beste naar de dokter gaan. Die heeft er veel meer verstand van en kan jou helpen om een geschikte oplossing te vinden om hiermee om te gaan.

Lees hier wat de Bijbel te zeggen heeft over slaap! Ennuhh… slaaplekker zo!

Lees meer

Volg ons