Icon--npo Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley Icon--menu Icon--chevron-down Icon--npo3
11 januari 2019

Sietske onderzocht homoseksualiteit binnen de kerk: “Sommige antwoorden deden pijn”

Binnen de protestantse kerk wordt er heel verschillend over LHBT’ers gedacht, dat legde de Nashville-verklaring afgelopen week duidelijk bloot. Drie jaar geleden dook Sietske (25) voor haar afstudeerproductie in dit onderwerp, door onderzoek te doen naar homoseksualiteit binnen orthodox-protestantse gemeenschappen. Zelf is Sietske biseksueel. Op basis van de uitkomsten zette ze daarom het project ‘LHBTopdeCHE’ op haar hogeschool op.

Was het moeilijk om dit onderwerp te behandelen?

“Best wel ja. Ik legde predikanten en voorgangers bijvoorbeeld deze stelling voor: ‘Homoseksualiteit, daarmee het hebben van homoseksuele gevoelens en het hebben van een homoseksuele relatie, is een variatie die de Schepper in de schepping heeft gelegd.’ Een van hen reageerde als volgt: ‘Hoe kun je als christen nu zo'n absurde stelling bedenken?’. Enkelen van hen vonden die stelling belachelijk en gaven aan dat de Bijbel daar overduidelijk over is: homoseksuele gevoelens zijn niet door God in de schepping gelegd én homoseksuele relaties worden afgekeurd. Dat soort antwoorden doen best pijn. Omdat ik geloof dat de Bijbel daar niet zo helder over is.”

Kun je die inhoud van de Bijbel ook anders opvatten?  

“Ik denk het wel, als de Bijbel spreekt over homoseksuele “handelingen” (seks eigenlijk) dan wordt het altijd afgekeurd. Veel theologen beweren dat een aantal van die teksten in hun context het verkrachten van gasten afwijst (Genesis 19 en Rechters 19). En de teksten in het nieuwe testament homoseksualiteit veroordelen omdat homoseks in die tijd vermoedelijk onderdeel was van rituelen waarmee andere goden werden aanbeden. Over homoseksuele relaties zoals we die nu kennen, laat staan homoseksuele gevoelens, wordt niet gesproken. Dus het is nog niet zo makkelijk om te weten hoe God hierover denkt.”

Wat zijn de belangrijkste uitkomsten van je onderzoek?

“Het onderzoek is nu 2 jaar geleden gepubliceerd. Het staat vol met cijfers en tabellen, maar de uitkomsten waar ik echt iets mee gedaan heb zijn de volgende: als orthodox-protestantse voorgangers of dominees geen mensen met homoseksuele gevoelens kennen, denken ze altijd negatief over homoseksuele relaties. In 2016 kwam het woord seksuele diversiteit eigenlijk niet voor in de orthodoxe gemeenschap. Terwijl er ook genoeg mensen zijn die ergens tussenin zitten, en niet alleen homo- of heteroseksueel zijn. Daarnaast zeiden andere onderzoeken dat er binnen orthodoxe hoek nogal eens gedacht wordt dat er überhaupt geen lhbt’ers zijn binnen hun gemeenschap. Het leek me belangrijk dat christenen mét lhbt’ers in gesprek gaan en niet alleen óver hen. Daarom heb ik LHBTopdeCHE opgezet."

Wat is LHBTopdeCHE precies?

LHBTopdeCHE is een initiatief op de Christelijke Hogeschool Ede. We willen lhbtiqa+ personen op de CHE een gezicht geven en op een respectvolle manier het gesprek over homoseksualiteit en genderdiversiteit voeren. LHBTopdeCHE bestaat uit zo’n 30 studenten. Ik doe mijn best om hun aanspreekpunt en woordvoerder te zijn. Studenten bedenken zelf hoe ze hun gezicht willen laten zien: de ene geeft lessen aan medestudenten over seksuele diversiteit, de ander staat met een kast op het schoolplein om mensen te laten ervaren hoe het is om in de kast te zitten, of iemand deelt zijn verhaal in een interview.

Daarnaast willen we mensen die vragen hebben of worstelen over hun gevoelens, een plek geven waar ze veilig zijn. Daarom kunnen studenten mij aanspreken voor een gesprek. We organiseren ook gesloten borrels, zodat mensen niet voor heel de CHE uit de kast hoeven te komen, maar wel hun verhaal kunnen delen.

Wat vind jij van de Nashville-verklaring?

“Ergens denk ik dat de Nashville-verklaring ondertekenaars, die vaak het document als geheel niet onderstrepen, helpt om zich in te leven in lhbt’ers. Als zij uit de kast komen in de christelijke wereld moeten ze zich ook vaak tegenover de hele wereld verantwoorden, voelen ze zich niet begrepen en buiten spel gezet. Dat gevoel is vreselijk en gun ik niemand: geen dominee en geen lhbt'er. Maar ik hoop wel dat die kwetsbaarheid voor nieuwe gesprekken zorgt.”

Een samenvatting van het onderzoek vind je hier. Voor contact met LHBTopdeCHE klik hier.

Eerder deze week interviewden we voorstanders en LHBT-tegenstanders van de Nashville-verklaring. En denken we er zelf over. 

Volg ons