Icon--npo Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
18 oktober 2018

Ook dit artikel gaat over seks

Jep, de titel van dit artikel heeft ervoor gezorgd dat jij hier terecht bent gekomen. Geen oordeel, dat is namelijk heel logisch. Want ook voor BEAM geldt: sex sells. Veel van onze best gelezen artikelen zijn seksgerelateerd. Helaas (of gelukkig) is de inhoud van dít artikel net even anders dan je had verwacht.

Seks triggert

Tegenwoordig bevat een groot deel van de media voor jongeren seksgerelateerde inhoud. YouTube-video’s, artikelen, insta-posts; you name it. Dit wordt nou eenmaal goed bekeken, jongeren smullen ervan. Misschien kijk jij ook wel sneller een video waarin Enzo Knol vertelt over zijn seksleven, of misschien scroll je juist snel door als je een sexy post van Famke Louise voorbij ziet komen. Toch is het nooit verkeerd om je er bewust van te zijn dat dit nu eenmaal triggert en ook jij er misschien door beïnvloed wordt.

Niet informeren maar scoren

Afgelopen zomer werd het ook de winnaar van de Beste Instagrammer, Cesar Majorana, teveel. Terwijl hij zijn award in ontvangst nam had hij een belangrijke mededeling voor de makers van seksueel getinte YouTube-video’s: “Jullie verkopen jonge kinderen seks, omdat het scoort en verspreiden zo een giftig idee over seksualiteit onder jongeren.”

Een deel van Cesar’s probleem is het ontbreken van een boodschap. Jongeren zien en horen van alles over seks, maar wat leren ze ervan? “Jullie maken video’s met duidelijke seksuele termen in de titel; niet om te informeren, niet om te bespreken, maar om te scoren,” geeft Cesar aan in zijn Twitter-post.

Leren of vermaak

Wij redacteuren weten als geen ander dat artikelen met het woord ‘seks’ erin, of iets wat daarop lijkt, nou eenmaal goed gelezen worden. We proberen er rekening mee te houden dat we dit niet te vaak doen, en alleen als het verhaal écht goed is en iets toevoegt voor jou als lezer.

Is het gek of slecht dat je op een link als deze klikt? Zeker niet, zo werkt het nu eenmaal. Maar weet dat het altijd goed is om erbij stil te staan waar die klik je naartoe brengt. Gaat het iets opleveren, ga je iets leren, of is het puur vermaak? Neem deze punten de volgende keer mee en klik dan pas (of niet)!

Volg ons