Icon--npo Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley Icon--menu Icon--chevron-down
1 October 2018

Dit is waarom stress wél goed voor je is

Hoi stresskip! Als je dit leest wil je hoogstwaarschijnlijk weten waar al die slapeloze nachten, trillende handen en hartkloppingen wel goed voor zijn. Ga maar even rustig zitten: wij vertellen je waarom een beetje (niet al te veel) stress best goed voor je is.

Diamanten ontstaan onder druk

Het beste excuus voor wanneer je het studeren weer eens te lang hebt uitgesteld. En inderdaad, dit is tot op zekere hoogte waar. Situaties die een gemiddeld stressniveau hebben, houden je brein scherp en zorgen ervoor dat je beter kunt leren en gemotiveerder bent. De stresshormonen maken je scherper! Zo kun je best een nachtje doorhalen omdat je anders je deadline mist, dat doe ik nu ook (grapje).

Stress zorgt voor minder stress

Doordat je lichaam in de stress schiet, wordt er cortisol aangemaakt. Dit stofje zorgt er niet voor dat je nog meer gaat stressen, maar helpt je juist om ermee om te gaan. Dit is bijvoorbeeld superhandig als je in een stressvolle situatie zit (je wordt aangevallen door een beer ofzo, je kent het wel).

Beter leren

Je kunt je door stress beter concentreren, maar het helpt ook om je geheugen te verbeteren. Win-win dus. Naast cortisol komt er namelijk ook adrenaline vrij, dit zorgt ervoor dat je herinneringen in een stressvolle situatie vaak heel scherp zijn.

Een beter immuunsysteem

Het is verschrikkelijk stom, maar niet perse vreemd dat je uitgerekend in je vakantie ziek wordt. Door datzelfde stofje – cortisol – wordt je immuunsysteem sterker. Je lichaam heeft nu gewoon even geen tijd om te vechten tegen een griepje, je hebt al genoeg aan je hoofd.

Je reactievermogen groeit

Heb je stress? Noem jezelf dan gerust een ninja. Jouw reactievermogen wordt supergoed omdat je brein weet dat je snel moet reageren. Je hebt inderdaad een halve hartaanval, maar je bent tenminste niet aangereden door de bus die rakelings langs je heen ging.

Niet altijd stressen

Het klinkt nu alsof stress dé uitkomst is voor een beter leven. Dat is natuurlijk niet het geval. Na een lange periode van stress is het belangrijk om alle stofjes weer even aan te vullen door flink te binge watchen, of door gewoon even helemaal níks te doen.

Volg ons