Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
10 juni 2018

Waarom tevredenheid de sleutel is tot geluk

We praten en denken vooral veel na over wat beter kan in onze levens. Herken je dat? Hoe kan ik bij mijn (bij)baan meer verdienen, hoe krijg ik een mooier lichaam, hoe kan ik meer Instagramvolgers krijgen, hoe kan ik vriendelijker zijn tegen anderen? Conclusie: we hebben niet genoeg en we zijn zeker niet tevreden. En laat tevredenheid nou juist DE sleutel zijn tot geluk.

Professor Brené Brown uit Houston doet al jaren onderzoek naar schaamte, kwetsbaarheid, geluk en tevredenheid. Ze spreekt duizenden mensen en verzamelt en analyseert alle gegevens. In haar (intussen al vier) boeken schrijft ze op wat ze met deze gegevens heeft uitgevonden. Dit zijn een aantal belangrijke lessen:

1. Stop met perfect willen zijn!

Het probleem met perfectionisme is dat je zo gefocust bent op het eindresultaat dat je niet meer kunt genieten van de weg er naartoe. Als je pas tevreden bent aan het eind van je route, loop je veel gelukkige momenten mis.

2. Wees bewust van de kleine dingen

Als er iemand overlijdt en je vraagt mensen die dichtbij deze persoon staan wat ze het meeste missen, is het opvallend dat altijd de ogenschijnlijk ‘kleine’ dingen genoemd worden: ‘De glimlach als ze de deur opendeed’, ‘de theemomentjes na school’, ‘de wandelingen samen met de hond’. Allemaal dingen die op het moment zelf heel gewoon lijken en je zo kunt vergeten als je alleen maar gefocust bent op de ‘grote momenten.’

Wat ons mensenbrein helpt om bewuster van bepaalde dingen te zijn, is deze dingen opschrijven. Ernst-Jan Pfauth is redacteur bij De Correspondent en onderzocht het fenomeen 'dankpunten opschrijven'. Hij verzamelde onderzoeken waaruit bleek dat mensen met ‘dankboeken’ optimistischer in het leven stonden, vriendelijker waren en zich gelukkiger voelden dan mensen die niet zo’n lijst bijhielden. Waarom deze dankpunten alleen bedenken niet goed genoeg is? Schrijven maakt dat we het echt onder woorden moeten brengen en een pluspunt is dat je het later kunt teruglezen. Er zijn nog veel meer goede argumenten aan te voeren, lees deze in het artikel van De Correspondent.

3. Word een goed-genoegist

Een goed-genoegist is het tegenovergestelde van een perfectionist. Brené Brown stelde de volgende definitie van perfectionisme op:

Perfectionisme is niet hetzelfde als streven naar kwaliteit. Perfectionisme heeft niets te maken met gezonde prestaties en groei. Perfectionisme is een vorm van zelfbescherming. Het is de overtuiging dat we, als we dingen perfect doen en er perfect uitzien, de pijn van verwijten, afkeuring en schaamte kunnen minimaliseren of voorkomen. Perfectionisme is een loodzwaar schild dat we met ons meeslepen vanuit de gedachte dan het ons zal beschermen, terwijl het juist datgene is wat ons ervan weerhoudt gezien te worden. 

(Test hier hoe perfectionistisch jij bent.)

Je kunt een goed-genoegist worden door je mindset te veranderen van ‘wat zullen ze wel niet van me denken!?’ naar ‘ik ben genoeg’. Je kunt leren om net zo tegen jezelf te praten als tegen iemand waar je veel van houdt: warm en begripvol. Je bent niet pas waardevol als je iets perfect doet. Als je tevreden durft te zijn, ga je van perfectionist naar goed-genoegist. En daar word je uiteindelijk veel gelukkiger van.

Psychologie en de Bijbel

Naast de psychologie heeft ook de Bijbel zinnige dingen over tevredenheid te zeggen. CHECK HIER TEKSTEN OVER TEVREDENHEID. Als je goed leest, zie je dat de wetenschap en de Bijbel eigenlijk gewoon hetzelfde lijken te zeggen. Cool. 

Meer lezen over tevredenheid? Check HIER het interview met Sharon en Martijn die het moeilijk vinden om tevreden te zijn als ze een week niet in de sportschool zijn geweest.

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden