Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
19 juni 2018

Valery (20) kreeg een relatie met haar gymleraar Chris (23)

Lekker in een kort broekje of rokje om het veld heen rennen, omdat een of andere leraar dat wil. En daarna bezweet naar de wiskundeles. Gym is niet het meest favoriete schoolvak. Toch zullen Valery (leerling) en Chris (leraar) goede herinneringen overhouden aan hun gymlessen. Ze zijn inmiddels verloofd. BEAM sprak hen over hun bijzondere relatiestart.

Chris: “In 2012 was ik net gestart op de Academie voor Lichamelijke Opvoeding in Eindhoven. We moesten twee stages lopen, een op de basisschool en een op de middelbare school. Ik kom uit Culemborg en had daar connecties. Al snel gaf ik les aan leerlingen van havo 4, van wie Valery er een was. Zelf moest ik nog 19 worden. Ik scheelde dus maar twee of drie jaar met mijn leerlingen.”

Valery: “Veel meiden uit mijn klas waren heel blij dat we les van Chris kregen. Zij vonden hem leuk. Zelf had ik in die periode een vriend en ik keek niet echt op een verliefde manier naar hem. Ik vond hem wel een leuke jongen. Hij had een relaxte manier van lesgeven en straalde passie voor zijn vak uit. Daarnaast was hij jong, dus kon hij zich goed inleven in onze belevingswereld. Dat is toch anders dan bij een man van 40 voor de klas.”

Chris: “Meiden van je eigen leeftijd, die je op Instagram volgen, zijn plots je giechelende leerlingen. Dat was wennen, want ook buiten school kwam ik ze tegen en dan kenden ze je hele privéleven. Nu ben ik voorzichtiger met de sociale media, toen was ik daar niet zo mee bezig. Ik was jong en vond het wel prima.”

Eerste vonk

Chris: “Op een keer kwam Valery voor de zoveelste keer te laat. Toen ik tegen haar zei dat ze voor straf rondjes moest lopen om het veld, had ze daar geen zin in. Ik herinner me hoe ze daar met haar tas stond, haar armen over elkaar met een vastberaden blik. Op dat moment dacht ik: wauw! Daar zag ik haar voor het eerst echt staan. Ik bleef professioneel, die rondjes moest ze lopen, haha.”

Valery: “Ja, en ik had dus nog steeds een vriend. Uiteindelijk heeft Chris ons bijna vier maanden lesgegeven, waarna onze wegen zich scheidden. Stiekem is het tijdens die gymlessen wel begonnen!”

Tweede vonk

Valery: “Twee jaar later kwam ik Chris in september weer tegen. We waren allebei net nieuw bij onze kerk in Utrecht en werden gevraagd om mee te dansen tijdens de grand opening van het kerkseizoen. Ik herkende hem natuurlijk meteen en begon enthousiast een gesprek over de middelbare school. Al snel werden we dikke vrienden.”

Chris: “In het begin was het gek om te beseffen dat ik haar had lesgegeven. We werden niet direct verliefd, al had dat ook te maken met het feit dat we allebei net uit een andere relatie kwamen. Zij moest die break-up eerst verwerken. Daardoor waren we allebei terughoudend. Je wilt elkaar niet gebruiken als vervanging van een eerdere relatie.”

Een relatie krijgen met een leerling is toch een beetje not done

Drie vonken is scheepsrecht

Valery: “Toen we goed bevriend raakten, kwamen de gevoelens. Hij deed er alles aan om uit de friend zone te komen.”

Chris: “Ja, dat zegt ze, maar ik weet niet of dat helemaal waar is.”

Valery: “Jawel, je vroeg me mee op date!”

Chris: “Dat was een rare situatie, want ik was me ervan bewust wat het teweeg kon brengen. Een relatie krijgen met een leerling is toch een beetje not done. Daarom heb ik er een tijdje over nagedacht, maar door onze vriendschap hadden we al een heel goede basis opgebouwd en toen werd ik wel verliefd.”

Valery: “Ik was al lang niet meer je leerling! Ik zit nu in mijn laatste jaar van het hbo, dan zijn de verhoudingen anders.”

Leerling versus leraar

Chris: “Ik hoor veel van studiegenoten, vooral de jongens, dat zij met leerlingen contact hebben gehad en na hun stage met ze zijn gaan daten. Op m’n oude school was er een oudere gymdocent, die iets te ver ging. Hij liep door de meidenkleedkamer, terwijl ze daar aan het omkleden waren. Dat is, zachtjes uitgedrukt, niet handig. Als gymleraar moet je alles in de gaten houden, onnodig lichamelijk contact vermijden. Een duidelijke grens tussen werk en privé is belangrijk.”

#couplegoals

Valery: “Chris is half Nederlands en half Brits; ik ben Surinaams. Je merkt het verschil in opvoeding. Hij is gewend om over alles te praten, gevoelens te uiten. In mijn jeugd werden problemen eerder weggestopt: zand erover en door. Op het moment dat ik – in de eerste maanden van onze relatie – een meningsverschil met Chris had, liep ik weg. Dat leverde frustraties op. Je bent allebei een heel andere manier van communiceren gewend en moet die manier plots op elkaar gaan afstemmen.”

Chris: “Door die verschillende opvoeding hadden we vooral in het begin knallende ruzies. Het fijne was dat het daarna iedere keer beter ging.”

Valery: “Na anderhalf jaar verkering gaan we aankomende zomer trouwen. Ik vind hem zo leuk omdat hij een hart heeft voor zijn omgeving. Hij geeft alles voor de mensen om hem heen en staat voor iedereen klaar. En oké, ik vind het sportieve ook wel aantrekkelijk, haha. Hij communiceert heel open en direct. Soms zeg ik: ‘Ik ben niet meer je leerling, maar je vriendin.’ Daar moeten we dan allebei heel hard om lachen.”

Chris: “Soms is ze wel mijn leerling. Dan zegt Val: ‘Chris, we moeten sporten.’ Ze komt op die momenten met allemaal plannen aanzetten. Ik voel de bui dan al hangen. We zijn druk met kerk, dansen en studie. Daar komt niets van terecht, haha.”

Valery: “Ondanks dat ik verloofd ben met een gestructureerde gymleraar, ben ik nog steeds een meisje dat te laat komt.”


Dit artikel stond eerder in BEAM Magazine. Krijg je die nog niet thuis? REGEL DAT HIER! 

BEELD: JELTE BERGWERFF

Volg ons