Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
5 oktober 2018

Zó herken en voorkom je een burn-out

De hele dag appjes beantwoorden, kijken hoe vaak je foto geliked is en intussen ook nog je schoolopdrachten of gewone werk af krijgen. Bij het horen van deze opsomming is het misschien niet zo vreemd dat steeds meer jongeren last hebben van een burn-out.

Naast alle prikkels die we dagelijks binnenkrijgen, ligt de werkdruk vaak hoog en durven we geen ‘nee’ te zeggen. Maar hoe herken je een burn-out en, nog belangrijker, hoe voorkom je het?

1. Genoeg rust

Wanneer je een burn-out hebt, ben je moe en uitgeblust. Niet alsof je een nachtje te weinig geslapen hebt, maar je kunt eigenlijk niks meer gedaan krijgen. Het is dus ontzettend belangrijk dat je je op tijd bewust wordt van je nachtrust. Niet nog één Netflix-aflevering, maar gewoon op tijd naar bed. Die acht uur slaap is heel belangrijk als je druk bent! Maar ook daaromheen heb je rust nodig. Kijk niet op je telefoon vanaf het moment dat je wakker wordt en werk niet door tot je gaat slapen.

2. Trap op de rem

Stress, stress en nog eens stress: de perfecte formule voor een burn-out. Heb je even een momentje voor jezelf? Check niet meteen je Instagram-feed, maar lees een boek, ga een stukje wandelen of luister naar je favoriete artiest. Rustmomenten zijn ook nodig!

3. Structureer

Als je een burn-out hebt, merk je vaak dat je steeds minder dingen kan onthouden. Je hoofd zit letterlijk vol. Probeer dit te voorkomen door een beetje structuur in je leven te creëren. Op die manier heb je een beter overzicht en loopt de emmer minder snel over.

4. Beweeg genoeg

Ook je lichaam merkt het wanneer je de hele dag achter je laptop zit en geen tijd neemt om te bewegen. Al is het maar 10 minuten per dag: sporten helpt!

5. Besef je situatie

Realiseer je goed in welke situatie je zit. Een baan waar je niet gelukkig van wordt, kan namelijk ook zorgen voor een burn-out. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar als het niet jouw ding is, kun je echt beter weg. Het is verstandiger om achter af te zoeken naar een andere situatie, dan jezelf tot een burn-out te werken.

Herken je deze gevoelens en zoek je hulp? Kijk dan hier

Deze week is het de week van depressie. Lees hier meer verhalen.

Volg ons