Icon--npo Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley Icon--menu
29 april 2018

“Het is moeilijk om voor mijn geloof uit te komen”

“Maakt God wel eens een grapje?”, “Waarom woont God in de hemel?” of “Wat zou jij God voor Zijn verjaardag geven?”. Deze vragen kregen verschillende kinderen in 2013 voorgeschoteld in het EO-programma Bijbelse Babbels. Veel ontroerende, hilarische en vooral SCHATTIGE antwoorden volgden. Welke antwoorden zouden deze kinderen – die inmiddels jongeren zijn geworden – vandaag de dag geven? We vragen het aan Carlijn (13). “God is voor mij een uitlaatklep. Ik kan alles aan hem kwijt.”

“In de ochtend kwam ik de klas binnenlopen. Meester Martin stond op mij te wachten en vroeg of ik mee wilde doen met Bijbelse Babbels. Ik vond dat harstikke leuk, want ik wilde altijd al op televisie komen. De opnames duurde erg lang. De crew stelden mij allemaal vragen. Twee van die vragen waren: ‘Geloof jij thuis? En ‘Wie is God?’. Ik kan mij herinneren dat het erg druk was. Overal hingen lampen en stonden camera’s aan. Naar mijn idee had ik best veel geantwoord, maar toen ik het op de televisie terugkeek bleek ik er weinig gebruikt te zijn. Dat vond ik jammer. In de uitzending zei ik dat God een persoon is met een lange witte jurk aan. Dat is best grappig. Daar word ik door vrienden nog steeds op aangesproken.”

Maar wat vertelde de toen nog 9-jarige Carlijn eigenlijk in Bijbelse Babbels? Hoe zou zij diezelfde vraag beantwoorden?

 

Wie is God?

2013: “Hij heeft een beetje bruinig haar en hij geeft licht. De Heere God ziet er groot en dun uit.”

2018: “God is heel belangrijk in mijn leven. Ik heb een christelijke opvoeding meegekregen en bid nog vaak. God is voor mij een uitlaatklep. Ik kan alles aan hem kwijt. Het voelt fijn als ik gebeden heb en daarna rustig kan slapen. God is voor mij een veilig punt.”

Een heftige tijd

"Vier jaar geleden is mijn moeder ernstig ziek geworden. Dat was de periode na de opnames van ‘Bijbelse Babbels’. Ze dacht eerst dat ze ziek werd van een hardloopwedstrijd en griep had opgelopen. Ze ging na twee weken naar de dokter en die zei dat ze een stoornis had. Ze heeft het toen nog even geprobeerd, maar het werd erger. Uiteindelijk is ze naar het ziekenhuis doorverwezen en is er een scan gemaakt. Uit de uitslag bleek dat ze een hersentumor had. Het was een zware periode, want ik was nog maar 9 jaar oud. Mijn leven stortte in en ik dacht: ‘Woow ik ben nog vet jong. Het zou verschrikkelijk zijn als ik mijn moeder moet missen."

"Ik ging wel naar school en dat was moeilijk, maar school hield daar wel rekening mee. We kregen van veel mensen te horen dat ze voor ons baden. We hadden hier heel veel steun aan. Als mijn moeder weer even ziek werd dan konden we altijd ergens terecht of bij iemand spelen of slapen. Ik vond het moeilijk om er met mijn vader over te praten. Natuurlijk kon ik bij hem terecht, als ik moest huilen, maar het was niet makkelijk. Ik merkte dat God echt bij ons was. De afgelopen jaren heb ik God sterk ervaren. Mijn moeder krijgt goede uitslagen en wordt steeds ietsjes beter. Het voelde alsof God echt naar ons luisterde om mijn moeder op een of andere manier te redden."

 

Geloof

“Het geloof is voor mij de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Dit komt ook doordat mijn oma is overleden. Het voelde alsof God er voor mij was in die tijd. Al moet ik zeggen dat ik niet altijd met plezier naar de kerk ga. Het duurt best lang, maar het voelt wel rustgevend als ik in de kerk zit. Ik kan dan eindelijk een keer rustig ademhalen en dat voelt veilig. Met mijn moeder gaat het goed. Ze is nog niet genezen verklaard. Elk jaar heeft ze goede scans. Het is en blijft een wonder, want ze heeft de agressiefste vorm van een hersentumor. De dokters staan er zelf ook helemaal versteld van, dat het nog zo goed met mijn moeder gaat. Ik weet niet of God haar nog gaat genezen. Andere mensen die hetzelfde hebben en ook gelovig zijn, zijn ondertussen al overleden. Ik wil er wel op vertrouwen dat ze geneest.”

God minder ervaren

"Op sommige momenten ervaar ik God minder. Ik zit in een niet zo’n fijne klas. In deze klas voel ik mij dan niet veilig ook niet als ik God erbij betrek. In de klas wordt veel gescholden en mensen roepen nare dingen naar elkaar. Ik word niet gepest, want ik kan goed voor mezelf opkomen. Sommige vriendinnen worden gepest via anonieme sites. Daar voel ik mij toch wel naar bij. Ik voel God dan niet. Het is moeilijk om voor mijn geloof uit te komen. Graag zou ik mijn omgeving laten voelen dat ik iets kan zeggen zonder dat ze mij uitlachen over mijn geloof. Natuurlijk wil ik minder zorgen hebben zoals in mijn kindertijd. De middelbare school is best zwaar, maar het lijkt mij ook leuk om later te gaan werken en mezelf verder te ontwikkelen."

 

Volg ons