Icon--eo Icon--instagram Icon--clock Icon--theme Icon--location Icon--tag Icon--twitter Icon--whatsapp Icon--comment Icon--audio Icon--mail Icon--video Icon--image Icon--search Icon--spotify Icon--facebook Icon--snapchat Icon--youtube Icon--smiley
6 december 2017

"Wat meer begrip voor het treinpersoneel zou fijn zijn"

Ite (22) doet een opleiding tot een beroep waar misschien wel het hardst op gezeurd wordt: treinmachinist. Wat doet hij als treinmachinist allemaal en hoe gaat hij om met al die kritiek van de reizigers? “Ik reed een keer achter een trein die vertraging had omdat er een persoon voor was gesprongen. Ik hoorde hoe reizigers zich afvroegen of diegene niet voor een andere trein had kunnen springen, en of wij ‘het’ niet even snel konden opruimen.”

“Op een beroepenmarkt zag ik dat de opleiding tot treinmachinist ook naar Zwolle kwam. Dat leek mij tof, maar uiteindelijk ging dat toch niet door. Daarom probeerde ik eerst andere opleidingen; maatschappelijke dienstverlening, administratief medewerker, maar dat paste allemaal niet bij mij. Toen heb ik er toch voor gekozen om naar Rotterdam te gaan en te leren voor treinmachinist. Uiteindelijk bleek dat het beroep waar ik mij het gelukkigst bij voelde.”

'Zeurende mensen horen er een beetje bij'
“Ik loop nu stage als treinmachinist en ik ben voor veel dingen verantwoordelijk. Ik heb veel contact met mensen. Als je op het perron staat te wachten op de trein die jij straks gaat besturen, stappen er veel mensen op je af met vragen. Natuurlijk zijn er af en toe ook mensen die lopen te zeuren, maar dat hoort er wel een beetje bij.”

“Ik snap heel goed dat mensen op tijd thuis willen zijn voor het eten, of ze willen geen college missen, maar reizigers staan er vaak niet bij stil dat treinmachinisten in veel gevallen helemaal niets kunnen doen aan vertraging of uitval. Soms is er een seinstoring, een bovenleiding is gebroken of staat er een auto vast op een overweg.”

Het is triest dat mensen geen andere uitweg zien dan de trein

“Heel soms is er een aanrijding met een persoon. Dat kun je niet voorkomen. Je kent de protocollen en regels, maar niets kan je echt voorbereiden op zo’n moment. Als je de persoon ver van tevoren op het spoor ziet staan, kun je de trein tot stilstand brengen, anders lukt het niet. De remweg van zo’n trein is al snel honderden meters. Je kan niet meer doen dan wegkijken. Het is triest dat mensen geen andere uitweg zien dan de trein. Ik leg mij daarbij neer, je kan niet iedereen ervan overtuigen om niet voor de trein te springen.”

“Ik vind het wel naar dat reizigers soms heel respectloos zijn tijdens zulke incidenten. Ik reed een keer achter een trein waar iemand voor was gesprongen. Reizigers in mijn trein vroegen zich af of het slachtoffer niet voor een andere trein had kunnen springen, en of wij ‘het’ niet even snel konden opruimen. Dat gaat echt te ver.”

'Haal even adem, denk even na'
“Meer begrip voor het treinpersoneel zou wel fijn zijn. Wij kunnen in heel veel gevallen niets doen aan vertraging. Als ik in de cabine zit dan weet ik in mijn achterhoofd dat mijn trein vol zit met mensen die balen omdat ze hun overstap niet halen of te laat zijn voor een afspraak. Je doet wat je kan om die vertraging goed te maken. Je rijdt wat sneller op de plekken waar dat kan of je remt wat harder, maar je wilt geen fouten maken. Veiligheid is voor mij belangrijker dan de vertraging inhalen. Als reizigers zeuren denk ik: haal even adem, denk er even rustig over na en zeg dan pas iets. Ik snap dat je ergens heen wil gaan, maar dat willen we allemaal. Het spoor is nou eenmaal heel gevoelig voor vertragingen.”

Heb jij ook een heftig, ontroerend of bijzonder verhaal dat je met ons wilt delen? Wij zijn goede luisteraars! App dan gerust naar 0683673700, of mail naar [email protected]

Volg ons

© Evangelische Omroep - Algemene voorwaarden